آخرین خبرها از طرح اقدام ملی مسکن

عضو هیات مدیره بانک مسکن آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن را تشریح کرد و گفت: طبق آخرین آمار حدود پنج میلیون تقاضای انباشه در بخش مسکن وجود دارد.

به گزارش «نبض تجارت»؛محسن فاضلیان در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بورس، بیمه و بانک برگزار شد، در مورد مسکن مهر توضیح داد: دو میلیون و ۱۴۰ هزار و ۳۴۰ واحد مسکن مهر برای فروش اقساطی تعیین تکلیف شده و دفترچه ۳۴ هزار و ۲۹۱ واحد به مالکان ارائه شده است. همچنین ۲۲۶ هزار و ۵۳۶ واحد باقی مانده است که باید تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن نیز اظهار کرد: تاکنون ۲۵۹ هزار و ۴۳۸ حساب افتتاح و حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان واریز شده است و منابع به تدریج تامین خواهد شد. البته در این طرح ابزار مالی تنها یک عنصر است و عناصر دیگری از جمله زمین و… نیز حائز اهمیت هستند.
عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه طبق مصوبه دولت مجموع منابعی که توسط بانک‌ها باید برای تطرح اقدام ملی مسکن تزریق شود، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سهم بانک مسکن ۶۰ هزار میلیارد تومان است که نحوه تخصیص آن بستگی به طرح اقدام دارد، چراکه این طرح هنوز تکمیل نشده است.
به گفته وی، وزارت راه وشهرسازی زمین مناسب را برای طرح اقدام ملی مسکن فراهم کرده است.
عضو هیات مدیره بانک مسکن در مورد حضور برخی کشور‌های خارجی در پروژه اقدام ملی مسکن عنوان کرد: کشور در این زمینه خودکفاست، اما نباید از دانش روز جهانی دور باشیم.
فاضلیان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، تقاضای انباشته این بخش را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: تقاضای انباشته از چند گروه تشکیل می‌شود که از جمله آن می‌توان به افرادی که تشکیل خانواده می‌دهند، بافت فرسوده‌ای که باید نوسازی شود، افرادی که طلاق می‌گیرند و… اشاره کرد. براورد می‌شود حدود پنج میلیون تقاضای انباشته در بخش مسکن وجود دارد.
به گفته وی، حدود ۲۷ میلیون مسکن در کشور وجود دارد.
دولت متولی ساخت یک میلیون مسکن در سال نمی‌شود
در ادامه این نشست، یاسر امامی – مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن – با اشاره به بهای تمام شده ساخت مسکن اظهار کرد: به دلیل مقیاس تولید، هزینه‌های واحد‌هایی که توسط این گروه ساخته می‌شود، سرشکن خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های فناوری ساخت به کاهش قیمت کمک می‌کند، اظهار کرد: در این راستا از قالب تونلی و همچنین یک روش نوین که می‌تواند هزینه‌ها و مدت ساخت را کاهش دهد استفاده خواهد شد.
به گفته امامی، بزرگ‌ترین پروژه اقدام ملی مسکن در شهر اندیشه و به میزان ۱۲۰۰ واحد است.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن درمورد حضور چینی‌ها در پروژه اقدام ملی اظهار کرد: من در جریان جزئیات جلسات مربوطه باچینی‌ها نیستم، اما به غیر از کشور‌های اروپایی چینی‌ها نیز از تکنولوژی جدید ساخت استفاده می‌کنند و از سرمایه مورد نیاز برخوردارند.
امامی درمورد وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز گفت: این برداشت اشتباه پیش آمده است که دپلت می‌خواهد متولی این کار شود درحالی که هدف دپلت تسهیل‌گری است نه تصدی‌گری. اما به طور کلی ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا