توزیع هوشمند برنج، روغن و شکر از امروز/ واسطه‌ها حذف می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از عرضه ۳ قلم کالای تنظیم بازاری مهم دیگر شامل برنج، روغن و شکر در سامانه هوشمند توزیع از امروز خبر داد.

به گزارش «نبض تجارت»؛توزیع هوشمند مواد غذایی و محصولات کشاورزی یکی از روش های مهم برای از بین بردن واسطه ها و دلالان است که باعث افزایش بی دلیل  چند برابری قیمت از تولید تا مصرف می شود.

تاثیر دلالان به حدی است که این افزایش قیمت ها بعضی موقع به صدها درصد هم می رسد یعنی محصول از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده به چندین برابر قیمت فروخته می شود.

سیستم توزیع هوشمند یکی از روش هایی است که با توسعه اینترنت و استارت آپ ها در جهان شکل گرفته و در کشورها از آن به عنوان راهکار مقابله با واسطه گری و دلالی استفاده می شود که کشور هند یکی از آنها است و نتیجه قابل قبولی هم گرفته است.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، این روش توزیع در وزارت جهاد کشاورزی  کلید خورده و آنطور که مسئولان می گویند قرار است این روش در اکثر محصولات اجرا شود.

 اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در باره توزیع هوشمند کالا گفت: از امروز ۱۰ آذرماه شاهد عرضه ۳ قلم کالای تنظیم بازاری مهم دیگر شامل برنج، روغن و شکر هستیم و تا هفته آینده لبنیات هم به این اقلام اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ۱۸ آبان مرغ منجمد و تخم مرغ تنظیم بازاری را در تهران با تناژ ۳۰۰ تن در روز به صورت دیجیتال عرضه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در گام دوم شهرهای کرج و اصفهان به این نحوه توزیع افزوده شدند.

وی افزود: هدف ما از توزیع هوشمند محصولات تنظیم بازاری نظارت و کنترل بازار به صورت هوشمند و آنلاین است، البته این اقدام باید به تمام اصناف و فروشگاه های سطح کشور افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: این اقدام باعث شده جو روانی حاکم بر بازار از حالت متلاطم خارج شود و آرامش به بازار مصرف مردم بازگردد.

وی افزود: ما از تمام شرکت های دانش بنیان می خواهیم تا به این کمپین بزرگ ملی بپیوندند و در ایام پایانی سال، شب عید و ماه رمضان توزیع از طریق سامانه های هوشمند انجام شود.

قادری فر با بیان این که از امروز سه رقم برنج وارداتی پر مصرف و با کیفیت را عرضه می کنیم، عنوان کرد: با توجه به این که فصل برداشت برنج ایرانی به اتمام رسیده است ما دسترسی به منابع ارزان قیمت در مزرعه نداریم و این بخش در  زمان برداشت محصول به سامانه ها اضافه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به ذخایر استراتژیک بسیار خوبی که در تمام انبارهای وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد، هیچ کمبودی در ذخایر راهبردی برای توزیع نداریم اما اختلال در روند توزیع و واسطه گری های غیر ضروری که در بازار مصرف وجود دارد باعث ایجاد جو روانی در بازار و اخلال در آرامش مردم می شود که استفاده از سامانه های هوشمند یکی از راهبردهای اساسی است که وزارت جهاد کشاورزی برای آرامش بخشی به بازار مصرف در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در رابطه با نحوه همکاری استارت آپ ها با طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی گفت: طی فراخوانی که در نیمه آبان ماه به صورت رسمی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی و سایت سازمان تعاون روستایی ایران منتشر کردیم، از تمام استارت آپ ها، کسب و کارهای نوپا و شرکت های دانش بنیان فعال در توزیع هوشمند در زنجیره مواد غذایی دعوت کردیم که به ما بپیوندند که تاکنون بیش از ۳۳ استارت آپ و شرکت دانش بنیان اعلام آمادگی کرده‌اند اما این استارت آپ ها حتما باید از توان پشتیبانی و لجستیکی مناسب برای بازاررسانی محصولات برخوردار باشند تا کالاهای تنظیم بازاری را صرفا با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار که به صورت روزانه در پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر می شود به دست مصرف کننده برسانند و مدت زمان ارسال کالاها هم بیش از ۲۴ ساعت نباید به طول بینجامد.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر شرکت بازرگام که با توان لجستیکی بالا در این عرصه فعالیت می کند، شب گذشته دو شرکت دیگر هم به این کمپین پیوسته‌اند و صبح امروز هم یک استارت آپ در مشهد اعلام آمادگی کرده است.

قادری فر ادامه داد: ما اقلام را با قیمت خرید در اختیار این شرکت ها قرار می دهیم و با یک حاشیه سود کم و رعایت سقف قیمت مصوب شورای قیمت گذاری این محصولات به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای توزیع B۲B در بین اصناف و فروشگاه های سطح شهرها و روستاها برنامه ریزی کرده ایم تا با هوشمندی سامانه بتوانیم محصولات را از انبارهای شرکت های پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی به فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای عرضه کنیم، طبیعتا توزیع مویرگی هم با تفاهم نامه ای که با اتاق اصناف منعقد شده، در دستور کار قرار می گیرد تا همه شهروندان بتوانند از این امکان در کل کشور استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد: ما طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی را از ۱۸ آبان در تهران و از ۲۵ آبانماه در کرج و اصفهان شروع کرده‌ایم و از امروز شیراز، مشهد و یزد به این طرح اضافه خواهند شد.

دلالی و واسطه گری از گذشته تا حال معضل بزرگ تولید کنندگان به ویژه در بخش کشاورزی بوده که حاشیه سودی برای کشاورزان باقی نمی گذاشتند، نتیجه ضعیف شدن تولید و گران شدن محصولات بود. تولید کننده و مصرف کننده ضرر می کردند و سود به جیب عده ای خاص می رفت.

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا