خود کفایی در گوشت با طرح چند قلوزایی گوسفند افشاری/ وارداتچی‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند

مدیر گوسفند داری مجتمع کشت و صنعت فردوس گفت: خودکفایی در گوشت کشور با «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» امکان‌پذیر است، به شرط اینکه وزارت جهاد کشاورزی و کسانی که منافع‌شان در واردات است، سنگ‌اندازی نکنند.

حسین ایمانی مدیر گوسفند داری مجتمع کشت و صنعت فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: خودکفایی در تولیدگوشت کشور با «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» که کشت و صنعت فردوس اجرایی می‌کند، امکان‌پذیر است، به شرط اینکه وزارت جهاد کشاورزی سنگ‌اندازی نکند.

وی در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی چه مانعی سر راه اجرای این طرح دارد؟ گفت: مسئولان این وزارتخانه در سخنرانی‌های خود این طرح را زیر سوال می‌برند و آن‌را مفید معرفی نمی‌کنند، در عوض از طرح‌های خودشان که وارداتی است، تعریف و تمجید می‌کنند.

ایمانی تصریح کرد: در سالهای اخیر برخی با واردات نژادهای «لاکون»، «روژ» و «رامنی» پولهای کلانی را به جیب می‌زنند و به همین دلیل با طرحهای دیگران مخالفت می‌کنند در حقیقت واردات این نژادها که به صورت خالص انجام می‌شود، برای وارد کنندگان خوب است، اما به ضرر تولید کنندگان است.

مدیر گوسفند داری مجتمع کشت و صنعت فردوس تاکید کرد: این نژادها پس از واردات باعث آمیختگی با نژادهای داخلی شده و پس از سالها باعث از بین رفتن نژادهای بومی می‌شود.

وی در تشریح « طرح انتقال چندقلوزایی به گوسفند افشاری» گفت: این طرح از سال 1385 در کشت و صنعت فردوس آغاز شد و با انتقال ژن گوسفندان «رامنی» نیوزیلند به گوسفندان افشاری آنها را چندقلوزا کرده و مقاومت به بیماری و عملکرد را در آنها بهبود می‌بخشد.

ایمانی تصریح کرد که گوسفندان افشاری بومی منطقه زنجان و آذربایجان است و در این مناطق خوب رشد می‌کند، اما نقایصی که در آنها وجود داشت را با واردات گوسفندان رامنی نیوزیلند و تلاقی با گوسفند افشاری اصلاح کردیم.

وی گفت: اکنون 5 هزار راس گوسفند در این کشت و صنعت وجود دارد که 2 هزار راس آنها مولد است و روستاهای این منطقه از این نژادها استفاده می‌کنند و قصد داریم به استانهای دیگر هم بدهیم.

وی در پاسخ به اینکه قیمتی که به دامداران می‌دهید چقدر است؟ گفت: هر راس از این بره‌ها به قیمت 8 تا 12 میلیون تومان است، در حالی مشابه خارجی به قیمت 25 تا 30 میلیون تومان است.

ایمانی تاکید کرد، با اصلاحاتی که انجام شده است هر هزار راس از این گوسفندهای اصلاح شده سالانه 2700 راس بره می‌دهد، در حالی که گوسفندان معمولی به زور 1400 بره می‌دهند.

 مدیر گوسفند داری مجتمع کشت و صنعت فردوس تاکید کرد در نظر داریم که در آینده اصلاح و انتقال ژن را به نژادهای قزل، شال، لُری بختیاری، مغانی و کردی نیز انجام بدهیم.

ایمانی تاکید کرد: استفاده گسترده از نژادهای وارداتی به شدت برای کشور ضرر دارد و گوسفندان بومی ما از بین می رود، اما اگر با استفاده از گوسفندان خارجی نژادهای داخلی را اصلاح کنیم، هم بانک ژن کشور حفظ می‌شود و نیز مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا