علت ریزش بورس امروز چه بود؟

امروز ۱۷ دی ۹۹ بورس روز قرمزی را داشته و تا این لحظه شاخص کل نزدیک به ۳۹ هزار واحد ریخته است و کم کم در حال از دست دادن کانال ۱.۳ میلیون واحدی است. دلیل منفی شدن بورس امروز چه بود؟

به گزارش نبض بورس، امروز ۱۷ دی ۹۹ بورس اصلا حال روز خوبی ندارد و در ادامه منفی‌های این چند روز اخیر و به خصوص منفی‌های روز گذشته، امروز نیز بازار قرمزپوش است.

تا لحظه نگارش این متن شاخص کل بیش از ۳۹ هزار واحد ریخته است و این شاخص در حال از دست دادن کانال ۱.۳ میلیون واحدی است و آنچه مسلم است حمایت یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی هم تا این لحظه از بازار از دست رفته است.

شاخص هموزن نیز تا این لحظه بیش از ۵۲۰۰ واحد کاهش را تجربه کرده است و اوضاع در سهام کوچک نیز چندان مناسب نیست.

بزرگان بازار در منفی فرو رفته اند و هر روز منفی‌تر از دیروز هستند. روند خروج پول حقیقی از بازار هم ادامه دارد.

علت ریزش بورس امروز چه بود؟

چرا بورس امروز منفی شد؟

این پرسشی است که شاید بسیاری از سهامداران از خود می‌پرسند. مهمترین دلیل این منفی بورس امروز تصمیم وزارت صمت در روز گذشته بود.

روز گذشته خبر‌ها و نامه‌نگاری‌ها حکایت از آن داشت که وزارت صمت تصمیم دارد تا قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا را دوباره کاهش دهد. در شیوه نامه پیشین مدیریت بازار فولاد، قیمت‌های پایه برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا ۸۰ درصد بهای فوب منطقه CIS تعیین شده بود. همین رقم نیز با انتقادات بسیاری مواجه شده بود و حالا علیرضا رزم حسینی وزیر صمت تصمیم گرفته تا قیمت پایه را ۱۰ درصد دیگر کاهش دهد. هرچند این تصمیم تاکنون با مقاومت بورس کالا روبه‌رو شده است و از لحاظ قانونی، اجرای آن به تایید شورای‌عالی بورس نیاز دارد، اما همین خبر کافی بود تا سهامداران روز گذشته از گروه‌های بزرگ و کالامحور بورس تهران خارج شوند.

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت تصمیم گرفته تا قیمت پایه عرضه محصولات فولادی را ۱۰ درصد دیگر کاهش دهد.

فولاد دومین شرکت بزرگ بازار سرمایه است و منفی آن باعث تاثیر بر روی کل بازار خواهد شد.

البته برخی نیز عرضه اولیه امروز را بی تاثیر در منفی امروز بورس نمی‌دانند. در شرایطی که بورس اوضاع مساعدی ندارد عرضه اولیه‌ها می‌توانند این شرایط را بدتر کنند.

به هر صورت آنچه مسلم است این است که یک روز این بورس، به دلیل اختلاف دو وزیر اقتصاد و نفت بر سر عرضه پالایشی یکم ریخت و امروز به دلیل تصمیم وزیر صمت! این در حالی است که رئیس جمهور روحانی روز گذشته گفت که سرمایه گذاران نباید احساس ناامنی کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا