یارانه عربستان برای مقابله با افزایش قیمت‌ها

دولت عربستان سعودی روز گذشته برای مقابله با افزایش قیمت‌ها در این کشور، ۲۰ میلیارد ریال سعودی یارانه اختصاص داد.

به گزارش «نبض تجارت»؛«ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی روز دوشنبه دستور تخصیص ۲۰ میلیارد ریال (حدود ۵ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار) برای مقابله با پیامد‌های ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها را صادر کرد.
به‌گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این بسته حمایت مالی همچنین شامل اختصاص ۱۰.۴ میلیارد ریال سعودی (معادل ۲.۸ میلیارد دلار آمریکا) به عنوان کمک‌های مالی نقدی به مستمری بگیران تامین اجتماعی، «برنامه حساب شهروند» می‌شود.
«برنامه حساب شهروندی» دربرگیرنده یارانه‌های نقدی است که دولت عربستان از دسامبر ۲۰۱۷ به‌صورت ماهانه به حساب بانکی شهروندان واریز می‌کند.
هر خانوار عربستانی ماهانه به‌طور متوسط بیش از ۲۸۰ دلار یارانه نقدی دریافت می‌کند که معادل ۱۰۵۵ ریال عربستان است.
این رقم با توجه به شمار افراد خانواده و سطح درآمد آن‌ها متغییر است.
در جلسه دوشنبه شورای امور اقتصادی عربستان، موضوع پیامد‌های ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها و حمایت مالی از خانوار‌های عربستانی مورد بررسی قرار گرفت.

اختصاص بیش از پنج میلیارد دلار کمک مالی بیشتر به شهروندان در حالی است که نرخ تورم در عربستان افزایش یافته است.
نرخ تورم در عربستان سعودی در ماه می ۲۰۲۲ به‌طور سالانه ۲.۲ درصد افزایش یافت. عامل اصلی تورم قیمت مصرف‌کننده به‌دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی و قیمت حمل‌ونقل است.
عربستان سعودی به‌دلیل کمبود منابع آبی برای کشاورزی، بیشتر مواد غذایی خود را از کشور‌های خارجی وارد می‌کند.
نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی باقی مانده که احتمالاً بخشی از آن به‌خاطر قرنطینه‌ها و تمایل مردم برای ذخیره‌سازی گسترده این اقلام است و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند.
عربستان سعودی در جولای ۲۰۲۰ به‌دنبال سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضای نفتی و کاهش درآمد‌های دولت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داد و کسری بودجه دولت عربستان در ماه‌های اخیر همواره صعودی بوده است.
عربستان سعودی برای هفتمین سال متوالی با کسری بودجه روبه‌روست و کارشناسان بر این باورند که ریاض برای جبران این کسری، از ذخایر خود استفاده خواهد کرد.
خبرگزاری بلومبرگ اخیراً اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که موج تورم جهانی در عربستان سعودی با وجود افزایش قابل توجه قیمت نفت افزایش یابد.
بلومبرگ تأکید کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، حتی با افزایش مداوم قیمت نفت خام، از افزایش اخیر قیمت‌های جهانی و نرخ تورم در امان نیست.
مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی در اوایل دسامبر گذشته پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۲۲ سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.
مؤسسه تحقیقات اقتصادی کپیتال ایکانامیکس اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که تورم در عربستان در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بین ۱ تا ۲ درصد باقی می‌ماند.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا