اولین بازی ایرانی چگونه طراحی و ساخته شد؟

اولین بازی کامپیوتر ایرانی در سال ۷۲ توسط یک تیم گروهی بسیار جوان ساخته شد که این افراد از زمان‌های طولانی رویای ساخت نخستین بازی ویدیویی در کشور را در سر می‌پروراندند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ورود به دنیای کامپیوتر و ساخت ویدیو گیم در کشور به سال ۱۳۷۰ برمی‌گردد که جوانان خلاق ایرانی به این حوزه ورود کردند.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت کنسول آتاری ۲۶۰۰ به عنوان اولین کنسول بازی ویدیویی در اوایل دهه ۱۳۶۰ وارد کشور شد که خاطره انگیز برای علاقه‌مندان آن دوره بود به طوری که یادآور اولین تجربه‌های بازی ویدیویی برای جوانان دهه ۶۰ است؛ بنابراین این موضوع به اینجا ختم نشد به گونه‌ای که با فاصله‌ای نه چندان دور کامپیوتر‌های خانگی وارد ایران شد و نفوذ بسیار گسترده‌ای در خانه‌های ایرانی‌ها پیدا کرد.
کامپیوتر‌های خانگی مثل کمودور ۶۴ و اسپکتروم ۴۸ که با طیف گسترده از جمله بازی‌های پر طرفدار کامپیوتر‌های آن دهه بود.
باید یادآور شد که اولین بازی کامپیوتر ایرانی در سال ۷۲ توسط یک تیم گروهی بسیار جوان ساخته شد که این افراد از زمان‌های طولانی رویای ساخت نخستین بازی ویدیویی در کشور را در سر می‌پروراندند.


علت اصلی ورود به ساخت بازی بر روی کمودور ۶۴ بیشتر به دلیل تنوع در بازی و قیمت پایین آن بود و هنوز کامپیوتر‌های PC اولیه متداول نشده بود.
در همان سال این گروه سه نفره ساخت اولین بازی ویدیویی ایرانی با نام دیو و دلبر یا Beauty and the Beast که بر اساس داستان و نام انیمیشن معروف والت دیزنی طراحی و ساختند و نام آن را سیستم ۳ ایران (System ۳) گذاشتند.
در همین رابطه مهام سامان پژوه از سازندگان این بازی معتقد است که این بازی در واقع برای ما نماد عشق به دنیای کامپیوتر بوده است. ساخت این بازی حدود ۲ سال به طول انجامید در اواخر سال ۱۳۷۳ ساخت بازی Beauty and the Beast به اتمام رسید.


باید گفت که این بازی در لیست فروش بازی‌های شرکت تولید کامپیوتر سل قرار گفت. همچنین بازی Beauty and the Beast در سال ۱۳۷۷ در وب سایت آرشیو‌های بازی آخرین نینجا (The Last Ninja Archives) برای علاقه‌مندان در سطح جهان دسترس بود.
گروه سیستم ۳ بعد از ساخت بازی Beauty and the Beast اقدام به ساخت بازی دیگری تحت عنوان جنگجویان کوهستان (Mountain Combaters) که دارای دموی آغازین بوده، کردند، که ناتمام ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا