دلار در آستانه ورود به کانال ۲۹ هزار تومان| ارز ارزان در راه است!

انتشار اخبار امید بخش از توافق برجام موجب شده است تا قیمتها در بازار ارز مسیر سراشیبی را بپیماید آنطور که نرخ انواع ارز کاهشی و قیمت دلار با سیر نزولی در حال ورود به کانال ۲۹ هزار تومان است.

دور جدید مذاکرات برجام درحالی سپری می شود که به گفته کارشناسان تنها یک گام تا احیای برجام باقی مانده است. این موضوع باعث شده تا بازار ارز دچار تغییر قیمت و نرخ انواع ارز شکسته شود به گونه ای که خیلی ها طی دو روز اخیر فروشنده ارزهای خانگی شده و بازار از خرید ارز تا حدودی تهی شده است.

فعالان بازار نیز که مدتهاست به انتظار توافق هسته نشسته اند تا با احیای برجام با خاطری آسوده اقدام به خرید ارز و سرمایه گذاری های مد نظر خود کنند بارقه امید به دلشان نشسته است.

اکنون با انتشار خبرهای امیدوار کننده از توافق برجام قیمت ها در بازار ارز نزولی شده و آن طور که کارشناسان پیش بینی می کنند این احتمال وجود دارد در صورت توافق نهایی دلار حتی به ۲۷ یا به ۲۸ هزار تومان نیز برسد

احتمال کاهش قیمت دلار تا ۲۸ هزار تومان!
بازار مهم و سرنوشت سازی که همه چشم به آن دوخته اند چرا که نوسان قیمت در این بازار تاثیر مستقیم و بسزایی بر روی قیمت همه کالاها و خدمات به جای می گذارد. با این وجود دلاری که طی یکسال قیمت آن از ۲۵ هزار تومان به حدود ۳۳ هزار تومان رسید و این افزایش قیمت موجب شد تا قیمت همه کالاها در بازار افزایش یابد اکنون در حال کاهش قیمت است.

حال با انتشار خبرهای امیدوار کننده از توافق برجام قیمت ها در بازار ارز نزولی شده و آن طور که کارشناسان پیش بینی می کنند این احتمال وجود دارد در صورت توافق نهایی دلار حتی به ۲۷ یا به ۲۸ هزار تومان نیز برسد.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت ها این روزها در بازار ارز کاهشی است به گونه ای که نرخ ۳۲ هزار تومانی دلار در چند روز گذشته هم اکنون به کف ۳۰ هزار تومان رسیده و در حال غلتیدن به کانال ۲۹ هزار تومان است و معلوم نیست با اولین روز کاری هفته قیمتها چگونه رقم خورد.

با امضاء برجام نه تنها توان داخل افزایش می یابد بلکه با ورود پولهای خارجی به اقتصاد کشور مسیر پیشرفت و ترقی هموار خواهد شد. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز و البته همه بازارهای سرمایه گذاری چون بورس، طلا، خودرو و … به جای می گذارد

توافق برجام همه بازارهای سرمایه گذاری را متحول می کند
محمد حسن نژاد، استاددانشگاه و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیرگذاری گامهای رو به جلو برای توافق برجام بر اقتصاد کشور بخصوص بازار ارز گفت: در صورت توافق نهایی و حذف تحریمها، اقتصاد کشور بی تردید شکوفا و قیمتها در بازار ارز نیز منطقی می شود. چرا که سرمایه گذاران چندسالی است در بلاتکلیفی به سر می برند و چون نمی دانند عاقبت برجام به کجا ختم می شود در شرایط نامعلومی قرار گرفته اند حال چنانچه گشایشی در تبادلات بین الملی حاصل شود سرمایه گذاران وارد میدان عمل شده و تحول خاصی دراقتصاد کشور رخ می دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از آنجایی که رشد و توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری، ارتباط با دنیا و از آن مهمتر ازدیاد ارز است بنابراین با امضاء برجام نه تنها توان داخل افزایش می یابد بلکه با ورود پولهای خارجی به اقتصاد کشور مسیر پیشرفت و ترقی هموار خواهد شد. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز و البته همه بازارهای سرمایه گذاری چون بورس، طلا، خودرو و … به جای می گذارد.

از سال گذشته تاکنون تورم کالاهای اساسی ۱۰۰ درصد و دربرخی کالاها ۲۰۰ وحتی ۳۰۰ درصد رشد کرده است این موضوع نشان می دهد که دلار نسبت به تورم و گرانی سایر کالاها رشد چندانی نداشته است آنطور که فقط ۲۵ درصد افزایش یافته است

نرخ ارز نسبت به رشد تورم خیلی افزایش نیافته است
وی با بیان اینکه قیمت ارز با توافقات برجام پایین می آید اما این پایین آمدن را نباید طوری تلقی کرد که مثلا دلار به ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان برسد گفت:‌ اولا وجود پدیده چسبندگی قیمت ها اجازه نمی دهد که نرخ کالاها در بازار با نزولی شدن قیمت ارز جهشی نزولی شود اما تا حدودی تاثیرگذار خواهد بود، از طرفی نیز این احتمال وجود دارد که دلار تا ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان کاهشی شود ولی این کاهش خیلی پایدار نیست چرا که نرخ تورم در کشور بالاست مگر اینکه سیاست گذاریها و برنامه ریزیها طوری باشد که تورم مهار و رشد اقتصادی در کشور حاصل شود آنوقت قیمت دلار نیز زمینه رشد نداشته باشد.

حسن نژاد ادامه داد:‌ از سال گذشته تاکنون تورم کالاهای اساسی ۱۰۰ درصد و دربرخی کالاها ۲۰۰ وحتی ۳۰۰ درصد رشد کرده است این موضوع نشان می دهد که دلار نسبت به تورم و گرانی سایر کالاها رشد چندانی نداشته است آنطور که فقط ۲۵ درصد افزایش یافته است با وجودی که سایر کالاها در بازار رشدی سرسام آوری را داشته اند.

وی اظهارداشت: همراه نشدن قیمت ارز با تورم فزاینده به دلیل آن بوده که اولا این بازار تا حدودی تحت نظارت بانک مرکزی است و از طرفی نیز تقاضای آنچنانی به دلیل انتظارت توافق برجام در بازار را نداشته است. اکنون نیز چنانچه توافقی در مذاکرات وین حاصل شود دلار کاهشی شده اما نه به اندازهای که مثلا قیمت دلار به حدود ۲۶ هزار تومان برسد. البته باید گفت؛ این سیر نزولی نیز مقطعی خواهد بود مگر اینکه بانک مرکزی اقدامات خاصی را در این زمینه بکار گیرد.

اگر ایران با حفظ عزت، اقتدار و ارزش های ملی و انقلابی با دنیا ارتباط برقرار کند بی تردید به نفع کشور خواهد بود زیرا ایران از پتانسیل و ظرفیت های زیادی برخوردار است و از این طریق می تواند ارزآوری قابل توجهی را نصیب خود کند

احتمال نزدیک شدن نرخ دلار به نرخ تورم در صورت عدم توافق برجام
این عضوسابق کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: البته چنانچه توافقی در مذاکرات برجام حاصل نشود باید منتظر گرانی دلار و انواع ارز در بازار بود زیرا تورم بالا کمر شکن شده و این احتمال وجود دارد که نرخ دلار به نرخ تورم نزدیک شود. تورمی که هم منشاء داخلی دارد هم خارجی. به طور مثال اکون دنیا درگیر جنگ است. جنگ بین روسیه و اکراین و اروپا، همچنین امریکا با چین و … بنابراین بحران مواد غذایی و انرژی دنیا را در بر گرفته است. در چنین شرایطی اگر ایران با حفظ عزت، اقتدار و ارزش های ملی و انقلابی با دنیا ارتباط برقرار کند بی تردید به نفع کشور خواهد بود زیرا ایران از پتانسیل و ظرفیت های زیادی برخوردار است و از این طریق می تواند ارزآوری قابل توجهی را نصیب خود کند.

بنا به این گزارش، هر چند مطابق اخبار و گزارش های موجود گام های برای انجام توافق هسته ای از سوی طرف مقابل برداشته شده است و این موضوع خیلی سریع تاثیر خود را بر روی بازارارز به جای گذاشت اما معلوم نیست توافق نهایی چه وقت حاصل شود. البته کارشناسان می گویند، اتحادیه اروپا پیش نویسی را روی میز گذاشته که مدعی است این پیش نویس نهایی است. اما گویا ایران این پیش نویس را نهایی نمی داند، ولی به نظر می رسد بیشتر مسیر مرتبط با احیای برجام طی شده است.

از طرفی نیز بازار ارز هم اکنون تحت نظارت بانک مرکزی است، آنطور که علی صالح آبادی، رئیس کل این بانک اخیرا اعلام کرد؛ آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود ۱۴میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۸۰درصد رشد داشتیم. در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که آخر و عاقبت مذاکرات برجام چه خواهد شد و قیمت ارز با انجام توافق یا غیر به کدام سو می رود.

منبع:بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا