پیش بینی بورس فردا ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

شاخص سهام در معاملات امروز پس از افت صبحگاهی در نهایت برایندی صفر درصدی را به نمایش گذاشت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

بورس امروز که در ابتدا با فشار عرضه‌ها همراه بود، از اواسط معاملات با افزایش تقاضا همراه شد و توانست امیدواری به تداوم روند صعودی در روزهای آینده را قوت ببخشد.

بازار سرمایه معاملات امروز خود را درحالی شروع کرد که فشار فروش ایجاد شده در روز یکشنبه تاثیر خود را بر روند بازار حفظ کرده بود. شاخص کل بورس که در ابتدا به محدوده منفی وارد شده بود، پس از انتشار صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر نزدیک شدن به توافق هسته‌ای، تغییر جهت داد و توانست در نهایت خود را به محدوده صفر تابلو رساند. شاخص هم‌وزن اما از همان شروع بازار شرایط بهتری را دنبال می‌کرد و به واسطه معاملات خوبی که در برخی صنایع و سهام کوچک وجود داشت، در انتها توانست بازدهی مثبت ۰.۴۵ درصدی را به ثبت برساند.

 

تقابل نگرش‌ها در بورس تهران

نوسانات مثبت و منفی این روزهای بازار سرمایه به نظر ناشی از طناب‌کشی جدی دیدگاه در تالار شیشه‌ای نشات می‌گیرد که برخی از بورسی‌ها را به سمت فروش سوق داده و برخی دیگر را مشتاق خرید سهام کرده است. یکی از این نگرش‌ها از منظر کاهش قیمت دلار و انتظارات تورمی پس از احیای برجام است که به اعتقاد گروهی، مانعی برای رشد قیمت سهام و کسب سود از سوی سهامداران خواهد شد. این افراد که رشد بازار سهام را تابعی از تورم می‌دانند، اعتقاد دارند که پس از توافق هسته‌ای، بازار سرمایه نیز همچون بازارهای موازی روندی نزولی به خود خواهد گرفت. از سمت دیگر اما گروهی وجود دارند که منافع اقتصادی ایجاد شده به واسطه توافق هسته‌ای را بسیار موثر قلمداد می‌کنند کهو معتقدند با احیای برجام شرکت‌های بورسی وضعیت عملیاتی و مالی بهتری را تجربه کنند. این دیدگاه که منطقی‌تر از دیدگاه اول به نظر می‌رسد، پتانسیل رشد واقعی بورس تهران را بسیار مهمتر از رشد تورمی آن می‌دانند. به طور کلی روند بازار در روزهای گذشته به خصوص کاهشی که در روز یکشنبه و ابتدای بازار امروز وجود داشت از همین عوامل ناشی می‌شود و احتمالا تا مشخص شدن نتیجه قطعی مذاکرات نیز ادامه داشته باشد.

 

انتظارها به پایان می‌رسد؟

امروز خبرهای مثبتی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای منتشر شد که هم بر روند بورس امروز تاثیر گذاشت و هم می‌تواند تاثیر خود را بر معاملات فردا ادامه دهد. صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با نزدیک شدن به توافق، تغییر نگرش در برخی روزنامه‌های اصولگرا و صحبت‌های وزیر امور خارجه در این رابطه، همگی می‌توانند رنگ برجامی را بر معاملات بورس فردا بیشتر کنند.

امشب راس ساعت ۱۲ اما خبر مهمی منتشر خواهد شد که می‌تواند تمامی روندها را تغییر دهد. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور طی صحبت‌های خود اعلام کردند که «ایران راس ساعت ۱۲ امشب نظر نهایی خود در رابطه با پیش‌نویس توافق به نماینده اروپا ارائه خواهد داد».

 

رنگ سرخ بر دیوار بازارهای جهانی

بازارهای جهانی امروز پس از تعطیلات آخر هفته میلادی دوباره بازگشایی شدند و درحالی که همه از بهبود شرایط صحبت می‌کردند، رنگ سرخی به خود گرفتند؛ چرا که داده‌های اقتصادی ناامیدکننده چین چشم‌انداز تقاضای آینده را کاهش داد. در زمان نگارش این گزارش مس با از دست دادن کانال ۸هزار دلاری به ۷۹۰۰ دلار رسید. نفت نزدیک ۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و حوالی ۹۳ دلار معامله می‌شود و دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال می‌کنند. موضوعی که احتمال دارد در بورس فردا به معاملات کم‌رمق این روزهای صنایع و سهام بزرگ دامن بزند.

پیش‌بینی بورس فردا به دلیل خبری که امشب برای اعلام موضع ایران در رابطه با پیش‌نویس توافق منتشر خواهد شد، سخت است اما انتظار می‌رود که در صورت وجود اتفاقی غیرمنتظره، معاملات بازار سرمایه در روز آینده با تقاضای خوبی برای صنایع برجامی و کوچک همراه باشد و صنایع بزرگ نیز روندی متعادل را دنبال کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا