رشد تقاضا برای خرید مصنوعات طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با فروکش یافتن التهاب در بازارهای ارز و طلا در هفته‌های اخیر، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ بازار طلا در هفته‌های اخیر متناسب با نوسانات بازار ارز و بازار جهانی طلا، در حال افت و خیز است. روندی که از میانه دی‌ماه شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها بود و از ابتدای بهمن ماه نیز با شیب ملایم افزایش قیمت مواجه است. اما در ورای این نوسانات قیمتی، واکنش خریداران و متقاضیان این بازار چه تغییری کرده است؟

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران،در این باره گفت: از حدود ۲ ماه پیش به بعد شاهد تغییر رفتار محسوسی در متقاضیان بازار ارز هستیم و در حالی که تا پیش از این تاریخ، تقریبا خرید مصنوعات طلا به صفر رسیده بود، در حال حاضر خرید و فروش مصنوعات وضعیت بهتری پیدا کرده است.

اشاره این فعال با سابقه بازار ارز به روزهایی است که در ماه‌های میانی سال جاری قیمت طلا، متناسب با قیمت ارز در حال افزایش بود و این شرایط با افزایش شدید تقاضا برای خرید سکه و طلای آبشده همراه شده بود و این موج تقاضا روز به روز حباب ایجاد شده برای سکه طلا را بزرگ‌تر می‌کرد. محمدولی در توضیح این تغییر شرایط تاکید کرد: مهمترین عوامل موثر در نوسانات بازار طلا، قیمت ارز و قیمت انس طلا در بازارهای جهانی است. به همین ترتیب در شرایطی که این دو بازار وضعیت پایدار و کم نوسانی را داشته باشند، در بازار طلای داخلی هم با شرایطی متعادل و معمول مواجه خواهیم بود. اتفاقی که در هفته‌های اخیر به استثنای چند مقطع کوتاه چند روزه یا حتی چند ساعته، در مجموع در بازار طلا شاهد آن بوده‌ایم.

وی افزود: در نتیجه ایجاد این آرامش نسبی، شاهد هستیم که چرخ صنعت طلا که وابسته به خرید و فروش مصنوعات است، به حرکت در آمده است. البته امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد و با رسیدن به ایام پایانی سال و اعیادی که مردم گرامی می‌دارند، مانند روز مادر، همچنان شاهد رونق بیش از پیش این صنعت باشیم.

محمدولی وجود نوسان قیمت در بازار طلا را پدیده‌ای ذاتی دانست و ادامه داد: نوسان به خودی خود عامل منفی در بازار طلا محسوب نمی‌شود و زمانی که این نوسانات غیرقابل کنترل شده و ایجاد التهاب کنند، تاثیرات مخربی مانند آنچه تا پیش از دو ماه گذشته شاهد بودیم بر بازار خواهند گذاشت. اما نوساناتی مانند آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، در بازار التهاب ایجاد نکرده‌اند.

وی در توضیح تمایل خرید متقاضیان بازار طلا گفت: در حال حاضر تقاضا برای خرید مصنوعات و سکه تقریبا در بازار برابر است و اگر بتوان به طور تقریبی سهم تقاضا برای خرید مصنوعات را ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار دانست، سهم خرید سکه نیز حدود ۳۰ درصد تقاضاهای بازار را تشکیل می‌دهد. همین تقاضای معقول نیز باعث شده است تا عرضه کفاف بازار را بدهد و حباب موجود در سکه تمام امامی که پیش از این حتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم گذر کرده بود، امروز به حدود ۳۰۰ هزار تومان برسد. رقمی که با توجه به هزینه‌هایی که تولید سکه به همراه دارد، عددی منطقی به نظر می‌رسد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: البته با توجه به در پیش بودن مناسبت‌های سنتی در ایام پایانی سال، نیاز است تا بانک مرکزی به عنوان دستگاه متولی تولید و عرضه سکه، نسبت به افزایش تقاضا در بازار هوشیار بوده و در صورت نیاز عرضه سکه طلا در همه وزن‌ها را به مقدار لازم افزایش دهد تا تعادل بازار به هم نخورد.

محمدولی به تقاضا برای خرید طلای آبشده هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه درخواست خرید برای طلای آبشده نیز در دو ماه اخیر به شدت کاهش یافته است و می‌تواند مدعی شد که در روزهای اخیر به جز فعالان صنعت طلا که برای استفاده در کارگاه‌های تولید مصنوعات متقاضی خرید طلای آبشده هستند، متقاضی دیگری در بازار حضور ندارد. این امر که می‌تواند محصول اطلاع‌رسانی بهتر رسانه‌ها نیز باشد به هر ترتیب نشان می‌دهد که افراد غیرحرفه‌ای متوجه شده‌اند که طلای آبشده کالای مفیدی برای آن‌ها نیست و خرید و فروش آن ریسک بالایی به همراه دارد و به همین دلیل از این کار اجتناب می کنند. طلای آبشده باید در صنعت طلا گردش داشته باشد تا همه بخش‌های زنجیره مصنوعات طلا (کارگاه‌ها،  کارخانه‌ها،  فروشندگان و مشتریان) بهره‌مند شوند

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا