افزایش تولید روغن زیتون در کشور ۱۰۰ درصدی است/ دولت ممنوعیت واردات را اعلام کند

براساس پیش‌بینی‌ها امسال افزایش تولید محصول زیتون ۱۰۰ درصد است و دولت باید برای صادرات روغن زیتون برنامه‌ریزی کرده و آن را آزاد و در مقابل واردات روغن زیتون را ممنوع کند.

به گزارش نبض تجارت، طبق گزارشات جهانی سه کشور اسپانیا، ایتالیا و تونس بزرگترین تولیدکنندگان زیتون محسوب می‌شوند و این در حالی است که نام ایران نیز جزو 20 تولید کننده این محصول قرار دارد با این وجود طبق آمار‌ها بیش از 90 هزار هکتار از اراضی سطح کشور به کشت درخت زیتون اختصاص دارد و سالانه قریب به 150 هزار تن برداشت زیتون از سطح باغات انجام می‌گیرد، در صورتی که اگر شرایط آب‌هوایی مساعد باشد این میزان تولید به دو برابر نیز قابل افزایش است و خوشبختانه امسال نیز طبق پیش‌بینی‌ها تولید 300 هزار تن زیتون از سطح باغات کشور دور از انتظار نیست.

زیتون تولیدی در کشور علاوه بر اینکه در قسمت عمده‌ای به صورت کنسروی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما حجم عظیمی از محصول تولیدی نیز در تهیه روغن زیتون مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس آمار‌ها در استانی همچون زنجان 30 درصد زیتون تولیدی در طارم جهت استحصال روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا علاوه بر نیاز استان بتواند نیاز کشور را نیز تامین کند.

اما این محصول بکر تولیدی طارم همواره با ناملایمی‌هایی مواجه است و در سال‌های گذشته واردات زیتون از یک سو و روغن زیتون از سویی دیگر عرصه را برای تولید‌کنندگان این محصول تنگ کرده است و شرایط دشواری را برای آنان رقم زده، چرا که محصول تولیدی با بهترین کیفیت حتی به قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به محصولات وارداتی مشابه به فروش می‌رسد.

نکته مهم و تأسف‌بار این است که علی‌رغم تولید روغن زیتون با حجم بالا در کشور اما متأسفانه صادرات روغن زیتون از کشور ممنوع است و در عوض آن واردات روغن زیتون به کشور به وفور انجام می‌شود و این امر می‌طلبد تا مسئولان دقت نظر بیشتری بر قوانینی که وضع می‌کنند داشته باشند چراکه ایران این کشش را دارد که به جای واردات روغن زیتون؛ صادرات انجام داده و ارز‌آوری به کشور انجام دهد و در کنار این امر جامعه کشاورزی و کشاورزان را نیز به لحاظ اقتصادی تقویت کند اما روند بالعکس است و به جای صادرات روغن زیتون، از کشور تولید کننده روغن زیتون “واردات” انجام می‌شود و روغن زیتون در سد ممانعت از صادرات گیر کرده است.

در این راستا مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون  با بیان اینکه سالانه به طور میانگین در حدود 3 هزار تن روغن زیتون وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: دولت صادرات روغن زیتون از کشور را ممنوع اعلام کرده است.

وی افزود: امسال سال متفاوتی نسبت به سال‌های قبل است، چراکه هر ساله تنها یک سوم محصولی که مقرر است برداشت شود در کشور تولید می‌شد اما امسال افزایش محصول 100 درصد است و دولت باید برای صادرات روغن زیتون برنامه‌ریزی کرده و آن را آزاد کند و در مقابل واردات روغن زیتون را ممنوع کند.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: بر حسب پیش‌بینی‌ها امسال 10 هزار تن مازاد مصرف داخل، تولید روغن زیتون انجام می‌شود بنابراین باید دولت از همین امروز ممنوعیت واردات روغن زیتون را اعلام و عملی کند.

وی تصریح کرد: باید روغن‌های زیتونی که در داخل کشور وجود دارد تا زمان برداشت زیتون و فرآوری آن به روغن زیتون به صفر و حداقل برسد تا بازار مصرف خود را برای خرید داخلی آماده کند.

عباسی خاطر‌نشان کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد از لحاظ محصول زیتون با یک مشکل بزرگی رو به رو می‌شویم در این راستا باید دولت پیش‌قدم شده و چندین اقدام انجام دهد.

وی با بیان اینکه بزرگترین کمک دولت لغو ممنوعیت صادرات روغن زیتون است، گفت: دولت باید ممنوعیت واردات روغن زیتون را اعمال کند، ممنوعیت صادرات را لغو کند، بر روی زیرساخت‌ها فعالیت کند با این وجود شورای ملی زیتون در این راستا عملکرد موفقی داشته و قریب به 25 واحد در بحث استحصال زیتون احداث کرده و استقرار واحد‌ها 70 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه هنوز فصل برداشت آغاز نشده است اما برای اینکه بخواهیم ثبات قیمت را امسال شاهد باشیم نیاز است که یک سری تحرکات را انجام بدهیم، ابراز کرد: بخش عظیمی از این تحرکات باید از طریق بخش دولتی انجام شود و بخشی از آن نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دولت باید با بخش خصوصی تعامل ایجاد کند که این امر هیچ هزینه خاصی هم برای دولت ندارد. چرا که این تعامل فقط در راستای تسهیل در روند صدور مجوزها است و می تواند کمک بزرگی برای زیتون کاران باشد.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: موضوع دوم در بحث سرمایه در گردش است که باید دولت در اختیار تولید کننده‌ها قرار بدهد.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال های قبل افزایش تولید بسیار خوبی را داریم تصریح کرد: اگر یک مقدار در بحث تعیین زیرساخت ها دولت با بخش خصوصی همکاری بیشتری نماید قطعاً این اتفاق خواهد افتاد و ضمن اینکه اعمال ممنوعیت واردات روغن زیتون نیز باید حتما انجام شود.

عباسی با اشاره به اینکه خوشبختانه موفق شدیم 15 دستگاه برای واحد‌های روغن‌کشی از کشور ترکیه خریداری کنیم، مطرح کرد: باید ترکیه داشته‌هایش که مهمترین آن تنوع فراوری زیتون بود را به ایران انتقال دهد، چراکه ترکیه بیش از 65 محصول فراوری از زیتون تولید می‌کند. اما در ایران محصول فراوری شده زیتون کمتر از 10 مورد است به همین دلیل با رئیس شورای ملی زیتون ترکیه نشستی برگزار شد و در این نشست در خصوص تنوع تولید، انتقال ماشین‌آلات زیتون به ایران رایزنی‌هایی شد و قرار بر این شد تا این امر تسهیل شود.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هیچ اقدامی برای توسعه باغات زیتون انجام نشده است، گفت: این اقدام باید از طریق وزارت نیرو انجام شود اما وزارت نیرو بیشتر در راستای توسعه کشت برنج در حرکت است.

رئیس شورای ملی زیتون در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان طارم زنجان مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد، گفت: این امر سبب شده است بخشی از محصول تولیدی زیتون استان زنجان به صورت خام وارد استان‌های دیگر شود.

وی بیان کرد: اگر قرار بود در امر برند‌سازی تسهیل‌گری شود و همیشه در صدور مجوز‌ها استان پایلوت نبودیم، می‌توانستیم اجازه ندهیم با برند سازی 9 درصد ارزش افزوده از استان خارج شود.

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه در حدود 770 میلیارد تومان ارزش افزوده محصولات کشاورزی از جمله زیتون توسط بخش خصوصی از استان زنجان خارج می‌شود، گفت: اگر در بحث صدور مجوز‌ها تسهیل‌گری انجام می‌شد هیچ موقع این امر رخ نمی‌‌داد.

وی با اذعان به اینکه نمی‌توان مانع خروج کامل زیتون از استان شد چراکه طارم تولید کننده 38 درصد زیتون کل کشور است، تصریح کرد: در استان زنجان برای برند سازی محصولات کشاورزی وقت اختصاص داده نمی‌شود و این موضوع جدی گرفته نشده است.

عباسی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری قصد ورود به شهرستان طارم را داشته باشد و از شهرک صنعتی درخواست زمین نماید، هیج زیر‌ساختی نیست و حتی یک متر زمین برای ارائه به سرمایه‌گذار وجود ندارد.

کارشناس مجری طرح زیتون استان زنجان نیز  با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها میزان تولید روغن زیتون استان زنجان امسال بین 52 تا 60 هزار تن خواهد بود اظهار داشت: از میزان تولید مذکور 70 درصد به صورت کنسروی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی در راستای استحصال روغن زیتون که تقریبا معادل با 2 هزارو 600 تن است،  استفاده می‌شود.

حمید عطالر با بیان اینکه با توجه به تحریم‌های موجود هیچ برنامه‌ای برای صادرات روغن زیتون از کشور وجود ندارد، افزود: روغن زیتون تولیدی استان بیشتر توسط شرکت‌های فرآورده‌های غذایی خرید  و استفاده می‌شود.

کارشناس مجری طرح زیتون استان زنجان با اشاره به اینکه، پروژه توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار ادامه دار است، گفت: امسال توسعه باغات زیتون هزار‌رود در سطح 504 هکتار به پایان خواهد رسید در کنار این پروژه دو پروژه پاوه رود با 400 هکتار و پروژه دهنه و ونیسر با 300 هکتار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بیماری لکه طاووسی زیتون یکی از مهم‌ترین تهدیدات باغات زیتون شهرستان طارم است، عنوان کرد: نبود آب پایدار نیز همواره به عنوان یکی از تهدیدات باغات زیتون مطرح است.

به گزارش نبض تجارت: کشور ایران که به عنوان یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌های روغن زیتون در کشور قرار دارد اما در بروکراسی‌های زائدی متوقف شده است که ترجیح داده می‌شود روغن زیتون از خارج کشور وارد شود و ارز برای واردات آن به‌کار رود اما تصمیم درستی برای صادرات روغن زیتون از کشور و ارز آوری آن گرفته نمی‌شود، بنابراین برای حفظ سرمایه‌های ملی لازم تا در این راستا تجدید نظری بر تصمیمات ممنوعیت صادرات و آزاد بودن واردات روغن زیتون انجام شود.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا