بیشترین سطح توسعه کشت گیاهان دارویی کشور در خراسان جنوبی

از ۱۱۶ هزار و ۷۰۰هکتار میانگین توسعه گیاهان دارویی کشور بیشترین سطح توسعه در خراسان جنوبی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در سال زراعی ۹۹ – ۱۴۰۰ به طور میانگین  ۱۱۶ هزار و ۷۰۰هکتار توسعه گیاهان دارویی در کشور انجام شد، که ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن (معادل ۲۳درصد) مربوط به خراسان جنوبی بوده و این استان بیشترین سطح توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور را داشته است.

نصرآبادی گفت: بخش قابل توجهی از ۸ میلیون هکتار مراتع استان و به ویژه مراتع کوهستانی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاینات و نهبندان مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی هستند.

وی افزود: آنغوزه و آویشن از جمله گیاهان دارویی است که در خراسان جنوبی کشت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ادامه با تاکید بر لزوم تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری و بهره برداری از محصولات فرعی مراتع (گیاهان دارویی) گفت: یکی از اهداف مهم این طرح بهره برداری از گیاه دارویی آنغوزه شیرین است.

نصرآبادی با بیان اینکه گیاه آنغوزه شیرین با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی و سرما از گیاهان خودرو در مناطق رویشگاهی می‌باشد که با تراکم مناسب در منطقه وجود دارد، افزود: سازگاری با اقلیم و خاک منطقه، قابلیت کشت تلفیقی، تنوع برداشت به همراه توجیه اقتصادی، این گیاه را به یکی از مناسبترین گونه‌ها جهت استفاده در طرح‌های مرتعداری استان تبدیل کرده است.

وی سازگاری با محیط و بازاریابی برای فروش محصول را در توسعه کشت گیاهان دارویی موثر دانست و گفت: در کنار بحث‌های فنی و انتخاب گیاه متناسب با اقلیم و خاک منطقه، خواص گیاهان دارویی کشت شده و توجیه اقتصادی و بازار فروش آن نیز باید مدنظر قرار بگیرد؛ بعنوان مثال گیاه آنغوزه شیرین که بومی ایران به شمار می‌رود و گونه اندمیک مراتع استان است، از حیث پراکنش گونه کمیابی محسوب میشود و خواص درمانی متعددی در طب مدرن و سنتی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به فرهنگ مردم منطقه که از دیرباز استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی مورد استقبال عامه‌ی مردم بوده این اداره آمادگی دارد تا بهره‌برداری از مناطق مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی در مراتع استان را در قالب تهیه طرح مرتعداری تلفیقی به مرتعداران واگذار کند.

نصرآبادی افزود:اجرای طرح‌های چند منظوره مرتع‌داری مانند ترویج کشت گیاهان دارویی با هدف اقتصادی کردن مراتع، درآمد زایی و ایجاد اشتغال برای جوامع محلی می تواند در کنار بهبود معیشت آبخیزنشینان، با کاهش فشار چرای دام و جلوگیری از شخم زدن مراتع جهت زراعت، از فرسایش خاک جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا