افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج

به گزارش نبض تجارت ؛دبیر انجمن برنج ایران از افزایش ۳۰ درصدی تولید (بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن) برنج ایرانی در سال جاری خبر داد و گفت: با آغاز فصل برداشت برنج، با وفور عرضه روبرو هستیم که باعث کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

طی ماه‌های اخیر قیمت برنج در بازار نوسان شدیدی را تجربه کرد؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم این محصول در استان‌های شمالی کشور بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و در شهرهای بزرگ از جمله تهران توسط برخی دلالان و سودجویان بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید؛ اما با شروع فصل برداشت از اواخر تیرماه قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت تا جایی که نرخ این محصول در استان مازندران به‌تازگی به کیلویی ۸۰ هزار تومان نیز رسیده و قیمت برنج در استان گیلان نیز اکنون نیز در حدود ۱۰۰  هزار تومان است.

کاهش قیمت برنج در استان‌های شمالی کشور روی قیمت این محصول در استان‌های بزرگ و مصرف‌کننده اثر مطلوبی گذاشته است و اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان و برنج هندی درجه یک با قیمت‌هایی بین ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان هستیم.

براساس این گزارش، با وجود وفور برنج ایرانی و خارجی در بازار، برخی فروشندگان سودجو با اختلاط برنج این کالای اساسی را با قیمت‌هایی بیش از این نیز می‌فروشند که اجحاف به مصرف‌کنندگان است.

افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج/ کاهش قیمت برنج با آغاز برداشت و افزایش عرضه

با افزایش برداشت برنج قیمت‌ها در استان‌های شمالی روند کاهشی به خود گرفته است که به نظر می‌رسد این روند ادامه یابد.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی برنج تولید ایرانی/ تولید از ۲.۲ میلیون تن عبور می‌کند

«جمیل علیزاده شایق» دبیر انجمن برنج ایران گفت: برخلاف آنچه که تصور می‌شد تا امسال با کاهش تولید برنج روبرو شویم، اما بارندگی‌های اخیر موجب افزایش کمی و کیفی تولید برنج در شمال کشور شد که همین امر در روند کاهش قیمت این محصول اثرگذار است.

وی اظهار داشت: طبق آمارها عمده تولید برنج کشور مربوط به استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) است، یعنی از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی برنج کشور، به طور قطع ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به استان‌های مذکور است؛ بنابراین روند تولید این استان‌ها در قیمت این محصول تاثیر بسزایی دارد.

دبیر انجمن برنج ایران یکی دیگر از دلایل افزایش تولید برنج را علاوه بر شرایط آب‌وهوایی مناسب، استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج (برنج رتون) دانست و افزود: به دلیل افزایش قیمت این محصول در کشور بخش عمده‌ای کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول کرده‌اند که موجب افزایش تولید شده است.

علیزاده شایق بیان کرد: بر اساس برآوردها به نظر می‌رسد امسال میزان تولید برنج بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن باشد که رقم خوبی است.

وی اضافه کرد: برای کشت دوم برنج به طور معمول کشاورزان در اسفندماه خزانه برنج می‌گیرند، البته امسال این اقدام در بهمن‌ماه رخ می‌دهد و برداشت این محصول در اوایل مردادماه صورت می‌گیرد؛ بنابراین کشاورز بلافاصله به کشت دوم می‌پردازد و حتی برای سرعت عمل به‌جای نشاکاری، کشت مستقیم انجام می‌دهد و اواخر مهر و آبان‌ماه برنج کشت دوم نیز روانه بازار می‌شود.

به گفته دبیر انجمن برنج ایران، استان گیلان به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص امکان کشت دوم برنج را ندارد و بیشتر کشت دوم مربوط به استان‌های مازندران و گلستان است.

افزایش عرضه برنج و کاهش قیمت طی روزهای اخیر

علیزاده شایق گفت: برداشت مکانیزه برنج، ماه گذشته در استان مازندران و دو هفته قبل در استان گیلان آغاز شده و اکنون با برداشت سنتی برنج با وفور عرضه روبرو خواهیم شد که باعث کاهش روند قیمت‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: امسال تفاوتی که با سال‌های گذشته دارد، این است که کاهش قیمت در ابتدای فصل برداشت همانند سال‌های گذشته رخ نداد، زیرا کشاورزان برای فروش با قیمت مناسب‌تر بخشی از شالی‌ها را برداشت و در انبارها نگهداری کردند و شالی را روانه کارخانه‌های شالیکوبی نکردند.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: کشاورزان در سال گذشته برنج خود را در مرداد و شهریورماه کیلویی ۳۵ هزار تومان فروختند در حالی که در پایان سال قیمت برنج چند برابر شد؛ بنابراین امسال تلاش کردند در عرضه برنج به شالیکوبی‌ها عجله نکنند تا بتوانند محصول خود را با قیمت‌های بهتری بفروشند البته معتقدم این کار اشتباه است.

علیزاده شایق افزود: کشاورز برنج را وقتی دو هفته دیگر با  ۱۰ درصد افزایش روانه شالیکوبی می‌کند، شالیکوبی و بازار نیز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت می‌دهند که این امر دودش به چشم مصرف‌کنندگان می‌رود.

وی تاکید کرد: به طور معمول کشاورزان شالی را برداشت و روانه شالیکوبی‌ها می‌کنند که حجم بالای ورود شالی در مراکز تبدیل موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود، به طوری که طی سال‌های گذشته ما شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در فصل برداشت محصول بودیم، اما امسال به دلیل افزایش قیمت همه محصولات، قیمت این محصول نیز کاهش می‌یابد.

منبع:ایران انلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا