موضوع هفت ساله محموله گوشت مانده در گمرک سرخس پایان یافت

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: محموله ۳۲۰ تنی گوشت تاریخ مصرف گذشته در گمرگ سرخس پس از هفت سال نگهداری در سردخانه، بالاخره با نظارت این اداره‌کل پودر شده و به مصرف طیور می‌رسد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ دکتر جواد اعلمی افزود: البته اصل موضوع ورود و انبار چندین ساله این حجم گوشت‌ منجمد وارداتی ارتباطی با ادره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی ندارد.

وی ادامه داد: هفت سال پیش این محموله توسط فردی مشخص از کشور مغولستان وارد گمرگ سرخس در شمال شرق خراسان رضوی شده بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: شخص واردکننده ۳۲۰ تن گوشت منجمد گویا در همان زمان به هدف خود از تجارتش رسیده لذا از آنجا که دیگر انگیزه‌ای برای ترخیص کالا نداشته هیچگونه پیگیری انجام نمی‌دهد بطور که حتی اینک نیز نشانی از وی در دست نیست.

وی احتمال داد که این فرد ناشناخته از تسهیلات واردات گوشت و تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد منتفع شده است و افزود: وی وقتی به سود مورد نظرش رسیده، گوشتهای منجمد را در گمرک رها نمود و اقدامی برای ترخیص آن نکرد بطوری که محموله وارداتی به مدت هفت ‌سال در سردخانه گمرک مرزی سرخس رسوب می‌کند.

دکتر اعلمی ادامه داد: پس از نشستها و پیگیری چند ساله دستگاههای ذیربط با همکاری اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی و دادگستری خراسان رضوی تصمیم گرفته شد کل محموله گوشت منجمد که ‌تاریخ مصرف آن نیز منقضی است، تبدیل به پودر گوشت برای استفاده در بخشی از زنجیره غذایی طیور شود.

وی گفت: همچنین مبلغ حاصل از فروش پودر گوشت مورد مصرف طیور، صرف جبران طلب گمرک سرخس بابت هزینه سالها نگهداری آن و سردخانه خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی کیفیت گوشت منجمد وارداتی از مغولستان را بطور معمول مطلوب توصیف و بیان کرد: با این حال تاریخ انقضای مصرف گوشت‌ منجمد حداکثر بین ۹ تا ۱۲ ماه است.

ایران از اواسط دهه ۱۳۸۰ واردکننده انواع گوشت گوساله منجمد، مرغ منجمد، بره تازه و بره منجمد از کشورهای برزیل، ترکیه، هند، استرالیا، قرقیزستان، امارات و پاکستان بوده است.

کشور پهناور اما بسیار کم‌جمعیت (سه میلیون نفر) مغولستان واقع در شرق قاره آسیا با اقتصاد عمدتا مبتنی بر دامداری اشتراکی گاو، گوسفند، بز و شتر ظرف دهه‌های اخیر دست‌اندرکار صادرات بخش کوچکی از محصول گوشت خود از نوع لاشه منجمد گوساله بوده، از حدود دو سال پیش با تمرکز بر بازار گوشت حلال در صدد صادارت گوشت گوسفند به کشورهای مسلمان از جمله ایران است.

یکی از شرکتهای کشتارگاهی مغولستان با همین هدف درصدد ایجاد یک مرکز ذبح اسلامی در آن کشور به منظور صادرات گسترده گوشت گوسفند به جهان است تا دام را پس از ذبح به صورت یخ‌زده (فریز) درآورده و با کامیون از طریق روسیه و قزاقستان ظرف حدود دو هفته به ایران صادر کند.

اواخر پاییز سال ۱۳۹۷ مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان از واردات نخستین محموله ۱۰ تنی گوشت گوسفندی از مغولستان با هدف کنترل بازار به آن استان واقع در شمال کشورمان خبر داده بود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا