چرا چین هنوز مقصد داغ سرمایه گذاران است؟

مدیران ارشد بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی اسپانیا گفته‌اند رشد تجارت آنها در چین پشتوانه مهم تحقق اهداف درآمدی آنها در سال ۲۰۲۰ بوده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  به نقل از رادیو بین المللی چین، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اخیراً گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد میزان جذب سرمایه مستقیم خارجی (FDI) چین در سال 2020 با افزایش 4 درصدی به 163 میلیارد دلار رسیده و در رتبه اول جهان قرار دارد.

بر اثر همه گیری کرونا، میزان جذب سرمایه مستقیم خارجی کشورها در سال 2020 دچار کاهش 42 درصدی شده است. با این حال، این شاخص در چین افزایش یافته و یک رکورد جدید از خود بر جای گذاشته؛ تا جایی که اکنون، جذابیت فراوان چین برای سرمایه گذاران جهان، توجه رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است

مجله فوربس آمریکا اخیراً مقاله ای را منتشر کرد که نشان می دهد شرکت های غربی همچنان به سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد رو به رشد چین ادامه می دهند و شرکتهای گلدمن ساکس و جی پی مورگان چِیس، هر دو مالکیت کامل شرکای چینی خود را به دست آورده و شرکت پپسی نیز با هزینه 705 میلیون دلار یک برند غذای میان وعده چین را خریده است.

وال استریت ژورنال نیز اقدامات شرکت های بزرگ خارجی برای گسترش سرمایه گذاری در چین را به این صورت برشمرد: «والمارت در 5 سال آینده 3 میلیارد یوان در ووهان سرمایه گذاری خواهد کرد؛ تسلا ظرفیت تولید کارخانه شانگهای خود را گسترش می دهد و قصد دارد یک مرکز تحقیقاتی دیگر ایجاد کند؛ دیزنی نیز قصد دارد یک بخش جدید در دیزنی لند شانگهای بسازد… شرکت های خارجی چین را به عنوان یک پایگاه تولید و بازار رو به رشد مهم برای محصولات خود می دانند.»

روزنامه «صدای گالیسیا» چاپ اسپانیا نیز در یکی از گزارش های خود نوشت: مدیران ارشد بسیاری از شرکتهای چند ملیتی اسپانیا گفته اند رشد تجارت آنها در چین پشتوانه مهم تحقق اهداف درآمدی آنها در سال 2020 بوده است.

در عین حال، رسانه های خارجی به تحقیق درباره دلیل علاقه سرمایه گذاران به چین نیز پرداخته اند.

روزنامه بلومبرگ به نقل از یک تحلیلگر آمریکایی نوشت: شرکت های خارجی از جمله شرکت های آمریکایی به سرمایه گذاری در چین ادامه خواهند داد زیرا چین هنوز هم یکی از مقاوم ترین اقتصادهای جهان است و پتانسیل رشد اقتصاد چین هنوز هم از سایر کشورها بیشتر است.

سی ان ان معتقد است که دلیل جذب بیشترین سرمایه خارجی توسط چین در سال 2020 به مهار کرونا در آن کشور بر می گرد.

رویترز نیز اخیراً گزارش داده است که اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با سرعتی حیرت انگیز بهبود یافته و این مهمترین دلیل جذب سرمایه خارجی توسط چین به شمار می آید.

آمار وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که نزدیک به 60٪ از شرکت های خارجی در چین در سال 2020 شاهد رشد یا تثبیت درآمد خود بوده اند و نزدیک به 95٪ از شرکت های خارجی نسبت به چشم انداز آینده خوشبین و یا دست کم خوشبین همراه با احتیاط  هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا