85 درصد خوراک دام وارداتی با ارز ترجیحی نصیب دلال‌‎ها شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: انحراف در سیاست ارز ترجیحی بسیار زیاد بود زیرا ۸۵ درصد خوراک دام و طیور وارداتی با ارز ترجیحی نصیب دلال‌ها شد.

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ارز ترجیحی در دولت‌های مختلف به کالاهای اساسی مانند روغن و نهاده‌های دامی تعلق می‌گرفت که تولیدشان در کشور کم بود اما در دولت قبل و حین اجرا انحراف زیادی از هدف‌گذاری صورت گرفته داشت.

وی تاکید کرد: اقدامی که دولت برای ساماندهی یارانه‌ها انجام داد که جراحی اقتصادی هم نامیده شد، یارانه را به طور مستقیم به دست مصرف کننده می‌رساند. این ساماندهی به منظور از میان رفتن رانت و واسطه‌ها ضرورت داشت اما دولت بایستی برای حفظ تعادل بازار تلاش کند و شکی وجود ندارد که این اتفاق خواهد افتاد.

زارعی با اشاره به یارانه نانوایی‌ها گفت: دولت با ساماندهی یارانه‌ها در حال کنترل بازار و کالاهای اساسی است؛ برای مثال در صنف نانوایی، فروش نان با کارت الکترونیکی و بر اساس یارانه، هم میزان خرید مصرف کننده مشخص می‌شود و هم فعالیت نانوا و میزان مصرف آردی که با یارانه به او تعلق گرفته مشخص می‌شود. این شیوه منجر به صرفه جویی در گندم و جلوگیری از تخلفات و قاچاق می‌شود؛ بنابراین ساماندهی ارز ترجیحی، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کشور بود چراکه بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر مبنای این روش عمل می‌کنند.

وی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در راستای 30 میلیارد دلار ارز صادر شده در سال 97 و بازنگشتن آن به صورت کالا در کشور گفت: به علت عدم نظارت و کنترل صحیح نسبت به این ارز، 30 میلیارد دلار ارزی که در سال 97 از کشور خارج شد، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشد و کالاهایی هم که با بخشی از این ارز وارد شد، کالاهای اساسی کشور نبود.

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین در پایان به تفکرات نادرست گذشته نسبت به تولید و عدم توجه به آن را که باعث شده بود بخش اعظمی از نیاز کشور وارد شود و شرایط اقتصادی کنونی را رقم بزند اشاره کرد و افزود که این دیدگاه باعث می‌شد که 85 درصد از خوراک دام و طیور کشور وارد شود و در نتیجه بخش وسیعی از این واردات در دام دلالان بیفتد.

منبع”فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا