رشد ۵.۱ درصدی صادرات محصولات فولادی در ۱۰ ماه امسال

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: صادرات تیرآهن، میلگرد، نبشی و کل مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۱ درصد رشد یافته است.

به گزارش نبض تجارت، بهرام سبحانی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال ۱۵۳ هزار تن تیرآهن، ۲ هزار و ۷۹ تن میلگرد، ۱۸۶ هزار تن نبشی و سایر مقاطع و در کل مقاطع طویل فولادی ۲ هزار و ۴۱۸ تن صادرات شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲ هزار و ۳۰۰ تن بود، رشد ۵.۱ درصدی را نشان می دهد.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: کل مقاطع تخت فولادی نیز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷.۶ درصدی داشته، اما از لحاظ ارزش صادراتی چهار درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه فولاد میانی ۱۰.۸ درصد از لحاظ تنی افزایش یافته است، گفت: امسال ۶ هزار و ۳۱۸ تن فولاد میانی صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که پنج هزار و ۷۰۴ تن بود، رشد را نشان می دهد، البته از لحاظ ارزش ۷.۷ درصد رشد داشته است.

سبحانی اضافه کرد: امسال سه هزار و ۶۰ میلیون دلار آهن اسفنجی صادرات شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۹.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد خاطرنشان کرد: میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار تن تولید داشته‌ایم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون و ۷۰۹ هزار تن بود که ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

رشد ۵.۱ درصدی صادرات محصولات فولادی در ۱۰ ماه امسال

صنعت فولاد تاثیری در افزایش قیمت‌ها ندارد

احسان دشتیانه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در ادامه این نشست، اظهار داشت: صنعت فولاد پنج درصد از گاز و هفت درصد از برق کشور را مصرف می‌کند. کل صنعت هم فقط سه درصد از آب کشور را مصرف می‌کند.

وی افزود: عده‌ای گرانی ها را به صنعت فولاد وصل می کنند در حالی که صنعت فولاد نقشی در افزایش قیمت‌ها در مسکن و صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی و غیره نداشته است.

وی بیان داشت: در حال حاضر صادرات محصول نهایی ایران با قیمتی معادل ۵۰ دلار کمتر از قیمت ماده اولیه صادر می‌شود و یارانه حاصل از این رویه غلط به جیب کشورهای همسایه می‌رود.

ظرفیت فولاد به ۴۵ میلیون تن رسیده است

امین ابراهیمی، عضو دیگر هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با اشاره به اینکه صنعت فولاد امروز به ظرفیتی نزدیک ۴۵ میلیون تن رسیده است، گفت: تحریم‌ها باعث شده که در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا شویم، البته مشکلات زیرساختی وجود دارد.

وی افزود: ۱۶ درصد بازار سرمایه را صنعت فولاد و معدن تشکیل می‌دهد و حدود ۱۵۰ همت سود شرکت‌های این حوزه در بازار سرمایه است.

ابراهیمی با بیان اینکه صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارزآوری دارد، گفت: رشد بسیار خوبی دراین حوزه داشتیم، فولاد خوزستان به تنهایی به ۳۸ کشور صادرات دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا