ممنوعیتی برای واردات موز به گمرک ابلاغ نشده است

معاون فنی و امور گمرکی گفت: هیچ گونه ممنوعیتی برای واردات موز به گمرک اعلام نشده است بلکه کنترل واردات فرآیندی است که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران درباره جزئیات واردات موز گفت: برخی اعلام کردند واردات موز ممنوع شده است، هیچ گونه ممنوعیتی برای واردات موز به گمرک اعلام نشده است بلکه کنترل واردات فرآیندی است که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ ارونقی گفت: سیاست گذار و تصمیم گیرنده در کنترل واردات موز ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت هستند و گمرک نقش یک مجری را دارد. زمانی که کالای سریع الفسادی مانند موز به بنادر و گمرکات وارد می شود، همه ارگان‌ها گمرک را مقصر می‌دانند که چرا اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد.

او ادامه داد: اینکه به صورت شفاهی گفته شود که واردات موز ممنوع است اما از طرفی ثبت سفارش انجام و کد منشا ارز آن به گمرک ابلاغ شود؛ گمرک موظف است ترخیص آن را انجام دهد که این امر هم صورت گرفت.

ارونقی گفت: یک محموله‌ موز به گمرک بازرگان رسیده بود و ما استعلامی از وزارت صمت و دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات داشتیم که با توجه به اینکه کد منشا ارز مورد تایید بانک عامل و بانک مرکزی قرار گرفته بود و مجوز‌های قانونی دیگر مانند مجوز قرنطینه اخذ شده بود، گمرک نسبت به ترخیص کالا اقدام کرد.

معاون فنی و امور گمرکی بیان کرد: با توجه به دپوی کامیون‌های موز در گمرک و بنادر، ستاد تنظیم بازار در تاریخ  ۱۱ بهمن اجازه صادرات سیب به خارج از کشور و در قبال آن واردات موز با  ارز حاصل از صادرات، را صادر کرد.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا