ماجرای کسری 280تن گندم تاکم‌کاری اتحادیه وتعاونی‌ها در خرید محصولات کشاورزی گچساران

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 570 میلیون تومان کارمزد تعاون روستایی گچساران از سال 96 تا کنون در اختیار شرکت غله است و شرکت غله این میزان پول را پرداخت نکرده و این میزان پول را به ازای 280 تن گندم در سال 96کسر کرده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  از گچساران، قدرت الله ویسی در نشست برسی تعاونی دامدران گچساران اظهار کرد: اتابک فرمانداری  پرتلاش دلسوز و متعهد و با پشتکار و تعامل خوب و آشنایی با پیکره همه مجموعه ها  دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرماندار گچساران با بدنه تعاون روستایی به خوبی آشنایی دارید اما این نشست یک بهانه خوبی شد تا مشکلات تعاونی‌های روستایی گچساران بررسی و رفع شود.

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در استان 120 تشکل  در سطح استان و دارای 10اتحادیه است که  این تشکل ها بر اساس شرح و وظایف خود که  داردند هر کدام از آنها می توانند  در فعالیت  های اقتصادی اعم از بازاریابی انجام وظیفه نمایند.

 ویسی ادامه داد: از مجموع این 120 تشکل 30 تشکل در شهرستان گچساران است که شامل تعاونی کشاورزی ، زنان  روستایی، روستایی،  دامداری و زنبورداری در حال انجام فعالیت هستند و   می‌پذیریم  که هر کدام از این تشکل‌ها  دارای یک سری  اشکالات و مشکلات در این تشکل ها وجود داشته که به دنبال کمرنگ شدن تنها هستیم.

وی اذعان کرد: برخی از تشکل ها خوب کار نکردند و نه اینکه که نخواستند کار کنند شاید یکی از دلایل انجام نشدن کار همین ضعف بودجه مالی  در تشکل اتحادیه ها است.

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد  ابراز کرد:  وظیفه سازمان تعاون روستایی هدایت، نظارت  و حمایت از تشکل ها  است که ما باید به خوبی بر تشکل نظارت  و آنها را مورد حمایت قرار می‌دادیم.

 ویسی با بیان اینکه کار شده اما به خوبی نظارت نبوده است، افزود: کار شده اما فاصله ها زیاد است و  در این یک سال اخیر به دنبال ساماندهی برای نظارت خوب بر روی این تشکل ها هستیم.

این مسوول ادامه داد: شبکه های ما در حال حاضر در امر خدماتی از جمله توزیع کود،  بذر، سبوس ، حوزه ، توزیع آرد و نفت در حال فعالیت هستیم و خوشبختانه  در سالهای گذشته که نمی توانستیم  جذب ۲۰درصدی اما هم اکنون ۱۰۰درصد این سهمیه ها در زمینه های مختلف جذب  شد  و علاوه بر سهمیه واقعی  سهمیه های دیگری جذب شده است و هم اکنون استان در زمینه تعاون روستایی خوب درخشیده است.

 ویسی با بیان اینکه هم اکنون در حال پوشش نقاط ضعف هستیم، گفت:  در بحث توزیع آرد یارانه بر اساس  سرشماری سال نودو پنج سرانه هر نفر هفت کیلو گرم بوده است که با رایزنی هایی که با شرکت غله و ادراه صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت  این سهمیه آرد  یارانه  در شهرستان گچساران افزایش یافته است که 10 الی 15 تن سهمیه آرد امسال گچساران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: باید جمعیت روستایی از سوی اداره صمت و شرکت  غله جهاد کشاورزی سرشماری شود و براساس آمار جمعیتی و سرانه قانونی به تعاونی روستایی تخصیص داده شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان اذعان کرد: علاوه بر ارائه خدمات به کشاورزان به دنبال جهش تولید هستیم که در همین سال‌جاری  طبق انعقاد قرار داد با  کارخانه چغندر قند  در فسا دعوت کردیم و
قریب بر 70 هکتار از اراضی گچساران و باشت  به زیر کشت چغندر قند رفته است که این امر به دعوت تعاونی روستایی  صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما نباید تعاونی ها  را به سمت ارائه خدمات سوق بدهیم بلکه به دنبال درآمدزایی و تولید برای شرکت های تعاون  تولیدی داشته باشیم.

 ویسی ادامه داد: بحث شرکت آبران  که تحت  پوشش شرکت های تعاون تولیدی است که با هماهنگی سازمان تعاون روستایی ، اداره حقوقی و نظام بهره بردای باید تعاونی تولیدی ما در بحث انعقاد قرارداد  با وزارت جهاد کشاورزی و وزرات نیرو  و آب منطقه ای   که شرکت  های تولیدی در بحث اراضی تحت فشار  سهم مشارکت آبران دیده و مشارکت داشته باشند.

 وی  با بیان اینکه در بحث انعقاد قرار داد و تولید  زمین های کشاورزی اجاره داده شود  و با تعانلات خوب با جهاد کشاورزی می توان  مشکلات را رفع کرد، ابراز کرد: تعاونیها با سرمایه اولیه مردم  شکل گرفته و با نظارت این اداره در حال فعالیت هستند.

 ویسی ابراز کرد: امسال 14 هزار تن  محصول گوجه فرنگی در خرداد ماه که روی دست کشاورز مانده بود  به عنوان خرید حمایتی برای اولین بار این میزان گوجه فرنگی را طی انعقاد قرار داد با کارخانجات رب گوجه فرنگی شیراز و اصفهان حمل و این میزان گوجه فرنگی از کشاورزان خریداری شد.

مدیرکل تعاون روستایی استان ادامه داد:  قریب بر پنج میلیارد و ۲۸0میلیون تومان به کشاورزان یارانه پرداخت شد به ازای هر کیلوگرم گوجه فرنگی چهار صدتومان یارانه پرداخت شد اما دریغ از تشکل ها و اتحادیه های تعاون روستایی گچساران این سود را نبردند و اتحادیه بویراحمد این سود را حاصل شد.

وی ادامه داد: علاوه بر 14 هزار تن گوجه فرنگی شهرستان گچساران  فروخته شد  برای اولین بار گوجه فرنگی شهرستان را به کا کشور معرفی کردیم  و در سامانه به عنوان خرید حمایتی در ساماه ثبت شده است.

ویسی ابراز کرد:  140 هزار تن سیب مرغوب در استان داریم و برای  تامین  میوه  شب عید از استان های دیگر از جمله  فارس  و اصفهان تامین می شد که این سیب همان سیب استان خودمان است.

 این مسوول ادامه داد:  امسال  تمامی اتحادیه   را وارد شبکه خرید محصول سیب کرده ایم  که  این امر نه تنها برای تقویت زایی و درآمد زایی  اتحادیه  و تشکل ها مناسب است بلکه سیب مرغوب استانمان را  را به کل کشور معرفی کرده‌ایم که دریغ از اینکه یک کیلوگرم از سیب این استان را اتحادیه  و تشکل های گچساران خریداری کرده باشند.

ویسی تصریح کرد: اگر اکنون شرایط کرونا نبود باید تک به تک تعاونی ها در روستاها را با حضور در روستاها مشکلات را بررسی می‌کردیم و تراز مالی این شرکت‌ها را برای کلیه سهامداران در مناطق تشریح می‌شد.

مدیرکل تعاون روستایی استان بیان کرد: کمیته کنترل و نظارت بر توزیع کود در استان انجام گرفت. و محموله به محموله طبق حوتله جهد کشاورزی  مورد بررسی قرار می گیرد.

 وی ادامه داد: در بحث توزیع آرد یارانه در حال نظارت هستیم اما قیمت آرد بر اساس مسافت روستایی متغیر است و براساس شورای نرخ گذاری قیمت آرد  یارانه پیشنهاد می شود و  به خاطر ضرر نرساندن به تشکل ها قیمت آرد افزایش خواهد داشت.

 ویسی ما به دنبال رشد اقتصادی روستایی هستیم ، عنوان کرد: ما به دنبال توسعه زنجیره تولید هستیم  و به دنبال ایجاد چتر حمایتی برای باغدارن، دامدارن وغیره هستیم و هر کجا که سازمان تعاون روستایی مشاهده کند  آسیب به کشاورز، باغدار و بهره بردار می رسد این سازمان دوشادوش  این افراد  خواهد بود.

 وی ادامه داد:  اتحادیه و تشکل های گچساران باید سهم مشارکت خود را در چگونگی حمایت از کشاورزان را اعلام کنند.

مدیرکل تعاون روستایی استان  با بیان اینکه سهم استان ما باید در مشارکت ها تعیین شود، ابراز کرد:  با تخصیص غرفه از سوی شهرداری آماده همکاری و توزیع اقلام در شهرستان گچساران هستیم.

ویسی اذعان کرد: در زمینه توزیع قند، روغن ، شکر و برنج پنجاه تن روغن در سطح روستاها توزیع شد.
وی تصریح کرد: در طی این یک سال  آنچه را کسب شده با تعامل و همکاری تعاون روستایی بوده  است.

این مسوول با بیان اینکه ما معتقد هستیم که باید از استان های دیگر  الگوگیری  داشته باشیم اما بسیاری از استان ها به تعاون روستایی این استان روی آورده اند و برای اولین بار  در ردیف بودجه قرار گرفته‌ایم.

 مدیرکل تعاون روستایی استان ادامه داد:  برای تامین و تجهیز مراکز خرید محصولات کشاورزی سهم بسیار خوبی برای خرید گندم  خواهیم داشت که مشارکت  تعاون روستایی در امر خرید گندم از 54 هزار تن گندم خریداری  شده  در سال گذشته  در سه بخش خصوصی اعم از شرکت غله و سازمان تعاون روستایی که  از مجموع این میزان ۲۸هزارو 600 تن گندم توسط تعاون روستایی خریداری شده است که از این میزان چهار هزار تن در گچساران و باشت و 16 هزار تن در شهرستان دهدشت خرید گندم انجام گرفت.

ویسی ابراز کرد: در بحث ساختمان های اداری  ساختمان های تعاون روستایی مستهلک و فاقد سند هستند که سندهای این اداره  به اشتباه به چهار محال و بختیاری و لرستان ارسال شده بود.

این مسوول عنوان کرد: انتظار می رود که مشکلاتی که بین سازمان مستضعفان و این سازمان  در بحث املاک و عرصه ها وجود دارد  رفع شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان  با بیان اینکه فعالیت و راهکار از شما تامین اعتبار از ما خواهد بود.ادامه داد: مبلغ 50 میلیون تومان برای تامین و تجهیز مراکز خرید گچساران تخصیص خواهیم داد.

ویسی افزود: درزمانی ما می توانیم متوجه شویم که تراز مالی را باید محاسبه کنیم که  متاسفانه در قدیم تراز مالی شفاف نبود.

وی ابراز کرد: بحث خرید گندم سال ۹۶نه تنها حساب رسی دقیق نشده بود نه تنها کسی پیگیر نمی کرد بلکه این موضوع رها شده بود.

این مسوول عنوان کرد: بیش از چندین بار این موضوع حسابرسی شد و در اختیار تعاون روستایی گچساران قرار گرفت و  قریب به. ۲۸۰تن کسری گندم در سال ۹۶ به شرکت غله بود.

 مدیرکل تعاون روستایی استان با بیان اینکه این استان قبیله ای و عشیره ای است، گفت: یک توافقاتی و یک سری اشتباهاتی رخ داده که قریب بر 280 تن کسری گندم در آن سال رخ داد.

 وی ادامه داد: اتحادیه تعاون روستایی گچساران به عنوان مباشر خرید  و طرف  قرارداد شرکت غله بوده که برای  شرکت  غله خرید انجام دهد و یک کارمزدی را دریافت کند .

 ویسی ادامه داد: در این جا اسناد و مدارکی  اتاحدیه وجود دارد که ما باید طبق آن قرار داد انجام وظیفه می کردیم  که متاسفانه خریداران این میزان گندم را در اختیار شرکت غله قرار نداد.

وی ابراز کرد: اتحادیه  تعاونی گچساران با یک سری افراد قرار دادهایی را منعقد کرده  این افراد  2 نفر به خوبی گندم را خریداری  و گندم را  در اختیار شرکت غله قرار دادند  یکی الی دو نفر  گندم را تحویل ندادند.

 وی افزود: قانون کار این است اگر چنانچه  یک کیلوگرم کسری داشته باشیم کارمزد  همان افرادی را که برای تعاون روستایی خرید انجام داده اند  انها را پرداخت نمی کند.

 مدیرکل تعاون روستایی گچساران بیان کرد: 570میلیون تومان کارمزد تعاون  روستایی  شهرستان گچساران  از سال 96 تا کنون در  اختیار شرکت غله است و شرکت غله این میزان پول  را پرداخت نکرده است و این میزان پول را به ازای 280 تن گندم کسر کرده است.

ویسی ابراز کرد: این نه تنها مشکلاتی برای اتحادیه  به وجود آورده است و از طریق مقامات قضایی پیگیر  و حساب های تعاون روستایی مسدود و خودرو این سازمان توقیف شده است.

وی ادامه داد:  انتظار می رود که  حساب  بلوکه شده و خودرو توقیف  شده  آزاد  شود.

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا