امسال ۴۰۰نفر با اجرای طرح‌های تعاون روستایی در استان کرمانشاه شاغل می‌شوند

گروه استان‌ها- مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: تا پایان امسال با راه‌اندازی چند طرح در حوزه کشاورزی ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ایرج صفایی در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به اینکه فعالیت‌های تعاون روستایی در قالب برنامه‌های بازرگانی، خدمات فنی و مهندسی و نظام‌های بهره‌برداری برنامه‌ریزی شده است اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های بازرگانی 147 هزار تن خرید و فروش محصولات پیش‌بینی شده بود که در سال گذشته دو برابر این میزان معادل 282 هزار تن عملکرد داشتیم که شامل خریدهای تضمینی و توافقی گندم و کلزا بود.

صفایی با بیان اینکه کلزا به طور صد در صد توسط سازمان تعاونی‌های روستایی با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها خریداری و تحویل دولت شد عنوان کرد: پرداخت به موقع بهای محصولات اثر بسزایی در افزایش تولید و ترغیب کشاورزان به کشت به ویژه محصولات استراتژیک و تأمین معیشت کشاورزان دارد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از ابتدای تأسیس سازمان تعاون روستایی تأمین سوخت روستاییان توسط این سازمان انجام می‌شود گفت: سال گذشته 102 میلیون لیتر مواد سوختی تأمین و بین روستاییان توزیع شده است.

صفایی با بیان اینکه بخشی از آرد مورد نیاز روستاییان به صورت یارانه‌ای توسط دولت تأمین و توزیع می‌شود افزود: سال گذشته نزدیک به 14 هزار تن آرد در چند شهرستان توزیع شد و برنامه داریم در سال‌های آینده با مقادیر بالاتر و به صورت صد در صد توزیع شود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی توسط سازمان تعاونی‌های روستایی عنوان کرد: سال گذشته 21 هزار و 400 تن انواع کود شیمیایی تأمین و توزیع شده است.

صفایی با بیان اینکه توزیع انواع بذور اصلاح شده گفت: در سال‌های گذشته حدود صد درصد بذور اصلاح شده را سازمان تعاونی روستایی فراوری و توزیع می‌کرد اما با ورود بخش خصوصی سال گذشته حدود 4000 تن انواع بذور کشاورزی تأمین و توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 8700 تن نهاده دامی بین دامداران و مرغداران توزیع شد افزود: در سال گذشته 41 تن سموم کشاورزی توزیع شده است.

صفایی با بیان اینکه یک نماینده توزیع ماشین‌آلات کشاورزی در اسلام‌آباد غرب وجود دارد عنوان کرد: هر ساله کشاورزان برای این موضوع ثبت‌نام می‌کنند و سال گذشته 114 دستگاه انواع تراکتور و 235 دستگاه ادوات دنباله‌بند محصولات در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 113 میلیارد ریال تسهیلات توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌ها جذب شده است گفت: آموزش یکی از مسائل زیربنایی هر سیستم است و سال گذشته 853 نفر روز برای نظام‌های صنفی کشاورزی آموزش دیدند.

صفایی بیان کرد: با توجه به تغییر ساختار نظام صنفی و اصلاح ساختار آن از امسال در هر شهرستان مشاغل کشاورزی به هفت صنف تقسیم‌بندی شده و هر کدام اتحادیه ویژه خود را دارند و اتاق اصناف کشاورزی تشکیل می‌دهند و در اتاق اصناف کشاورزی کشور عضویت پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 40 شرکت تعاونی برای مدیریت آب و خاک در استان فعال است گفت: منابع مناسبی در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شده و با استفاده از ظرفیت آن‌ها در زمینه سامانه گرمسیری و مهار آب‌های مرزی 53 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل شده است.

صفایی با اشاره به ایجاد شرکت کشت و صنعت در میاندربند با ظرفیت 40 هکتار و اشتغالزایی 170 نفر افزود: مقرر شده در این شرکت گلخانه‌ای صنعتی برای تولیدات محصولات کشاورزی اقتصادی و گل‌های زینتی به مساحت 22 هکتار ایجاد شود و این موضوع حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال 4260 تن کلزا و 33 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است گفت: با وجود خشکسالی و ایجاد مشکلاتی برای مرغداران و دامداران تا پایان مرداد 27 هزار تن نهاده دامی توزیع شد در حالی که در 12 ماه سال گذشته 8600 تن نهاده تأمین و توزیع شد.

صفایی با اشاره به اینکه پایانه صادراتی در بنرماه داریم محصولاتی که از مرز استان صادر می‌شود بدون برنامه صادر می‌شود و چارچوب صادرات استانداری وجود ندارد و به همین دلیل بارانداز و پایانه صادراتی پیش‌بینی شده و سال گذشته در کارگروه توسعه صادرات مصوب شد.

وی با بیان اینکه زمین این بارانداز در سطح سه هکتار در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین مشخص شده است عنوان کرد: سردخانه‌ای با ظرفیت 2000 تن، مؤسسه حمل و نقل و ترانزیتی برای صادرات مستقیم و سورتینگ جزئی از این مجموعه هستند.

صفایی بیان کرد: مزرعه پرورش ماهی در شهرستان کنگاور با ظرفیت سالانه 50 تن ماهی سردابی قزل‌آلا که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به ایجاد روستا بازارهایی در نقاط مختلف استان گفت: در سال گذشته روستا بازار صحنه افتتاح شد و حدود 145 هزار تن کالا و محصولات کشاورزی در آن عرضه شده و امسال نیز روستا بازارهایی در شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، پاوه، روانسر و جوانرود راه‌اندازی می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به مزیت‌های روستا بازارها گفت: با ایجاد این بازارها محصولات کشاورزی به طور مستقیم از کشاورز خریداری و در این بازارها عرضه می‌شوند و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، واسطه‌گری و دلالی حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده امسال 65 نفر اشتغالزایی از طریق این سازمان در استان ایجاد شود افزود: اما با راه‌اندازی طرح‌های عنوان شده 400 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا