قیمت‌های نجومی آجیل در آستانه شب یلدا

نماینده اتحادیه صنف خشکبار و آجیل‌فروش با بیان اینکه فروش ما نسبت به سال گذشته تقریبا ۳۰ درصد کاهش داشته، گفت: امسال مصرف مردم کمتر شده و هنوز آنها برای شب چله تقاضایی ندارند.

درباره خواص آجیل و خشکبار زیاد گفته‌اند و بر کسی پوشیده نیست که این تنقلات خوشمزه در حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌های مختلف نقش مهمی دارند اما مگر گرانی می‌گذارد مردم راحت آجیل بخرند و بخورند!

قیمت‌های سرسام‌آور خشکبار باعث شده است بسیاری از مردم مصرف آجیل را کم کنند یا آن را از برنامه غذایی خود حذف کنند. طبق گفته مشاور و نماینده اتحادیه صنف خشکبار و آجیل‌فروش امسال خرید آجیل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مصطفی احمدی گفت: در حال حاضر در رکود به سر می‌بریم و تقاضا خیلی پایین است.

نماینده اتحادیه صنف خشکبار و آجیل‌فروش با بیان اینکه فروش ما نسبت به سال گذشته تقریبا ۳۰ درصد کاهش داشته، افزود: امسال مصرف مردم کمتر شده و هنوز آنها برای شب چله تقاضایی ندارند.

احمدی بیان کرد: البته خرید برای شب چله تقریبا از ۱۵ آذر به بعد است و الان زود است برای شب چله بخواهیم اظهار نظر کنیم اما فروش ما نسبت به همین موقع از سال گذشته تقریبا ۳۰ درصد کمتر شده است.

آجیل شب چله گران نمی‌شود

نماینده اتحادیه صنف خشکبار و آجیل‌فروش در مورد قیمت آجیل و خشکبار هم گفت: امسال در برخی از اقلام افزایش قیمت داشته‌ و در بعضی از اقلام هم نداشته‌ایم حتی قیمت‌ها نسبت به برج ۱۲ پارسال ارزان‌تر است ولی با توجه به اهمیت شب چله در حال بررسی هستیم تا مردم در این شب بتوانند راحت‌تر خرید کنند.

احمدی در مورد اینکه قیمت آجیل شب یلد گران‌تر می‌شود یا نه، افزود: ما طبق روال هر سال، ظرف چند روز آینده قیمت کف و سقف آجیل شب چله را اعلام می‌کنیم تا مردم در جریان قیمت‌ها باشند. برنامه اتحادیه این است که قیمت مناسبی را به اعضا اعلام کند و اعضا هم موظفند قیمت‌های اعلامی را اعمال کنند تا مردم برای شب چله بتوانند جنس مطمئن‌تر را با قیمت مناسب‌تر بخرند.

تفاوت قیمت در میادین میوه و تره‌بار با مغازه‌های سطح شهر

اختلاف قیمت انواع آجیل بسیار زیاد است. برای مثال، قیمت توت خشک بین ۲۶۰ هزار تا ۷۲۰ هزار تومان متفاوت است؛ یا در مورد پسته قیمت‌ها بین ۳۳۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان در نوسان است.

آیتم مهم تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار آجیل و خشکبار کیفیت محصولات است. بر این اساس، آجیل ویژه و مرغوب تفاوت قیمت فاحشی با آجیل درجه ۲ و ۳ دارد. برای مثال، یک کیلو انجیر خشک سوپر (فوق ممتاز) ۵۲۰ هزار تومان است؛ انجیر ممتاز ۴۲۰ هزار تومان، انجیر با کیفیت پایین‌تر ۱۹۸ هزار تومان و انجیر درجه ۲ در میادین میوه و تره‌باره هر کیلو ۱۴۵ هزار تومان است.

بر همین اساس در هنگام خرید آجیل به درجه کیفیت محصول توجه کنید و اگر هوس آجیل سوپر و مرغوب کردید حواستان باشد جیبتان پر پول باشد.

موضوع جالب توجه دیگر، اختلاف قیمت محصولات عرضه‌شده در میادین میوه و تره‌بار با مغازه‌های خشکبار سطح شهر است. نماینده اتحادیه صنف خشکبار و آجیل‌فروش در مورد علت اختلاف قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار با مغازه‌های سطح شهر گفت: معمولا در میادین میوه و تره‌بار اجناس با کیفیت پایین تری به فروش می‌رود.

احمدی درباره علت گرانی آجیل هم افزود: در کشور ما گرانی‌ها به هم ربط دارد؛ بر این اساس کسی که کشاورز است و محصولی را به دست می‌آورد از آنجا که برای گذران معیشت خود و خانواده‌اش باید پا به پای تورم، اجناس مورد نیاز را خریداری کند برای همین محصول خود را هم گران‌تر می‌فروشد تا بتواند اموراتش را بگذراند و این باعث می‌شود قیمت‌ها نسبت به قبل بالاتر برود.

وی ادامه داد: برای همین تورمی که در یک سال گذشته ایجاد شده روی آجیل و خشکبار اثر خود را گذاشته، ضمن اینکه جنس ما کشاورزی است و محصول کشاورزی به آب و هوا و خشکسالی و بارش بستگی دارد و اینها در حالی است که ۲ ماه از پاییز گذشته و بارش نداشته‌ایم. بنابراین اگر این وضعیت یک ماه دیگر ادامه پیدا کند سال آینده مشکلات ما بیشتر می‌شود.

احمدی به تاثیر نرخ ارز هم اشاره کرد و افزود: نرخ ارز هم به شدت در قیمت محصولات ما تاثیرگذار است.

قیمت‌های نجومی میوه‌های خشک

به جز قیمت آجیل که سر به فلک کشیده، قیمت دیگر محصولات خشکبار نیز آدم را حیرت‌زده می‌کند. برای مثال، یک کیلو سنجد ۳۱۵ هزار تومان است. رقم عجیب دیگر، قیمت انواع برگه و میوه‌های خشک است. یک کیلو برگه موز ۵۱۰ هزار تومان؛ برگه توت فرنگی ۸۸۰ هزار تومان و برگه آناناس و انبه نزدیک یک میلیون تومان است!

ما در جدول زیر، نرخ آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار و مغازه‌های سطح شهر را آوردیم تا برای خرید آجیل حساب دستتان باشد؛ البته یادآور می‌شویم که نرخ‌های این جدول، نرخ کف و سقف قیمت آجیل را شامل می‌شود و اگر شما قصد خرید آجیل و خشکبار دارید می‌توانید بر اساس بودجه خود خرید کنید (کف قیمت‌ها مربوط به سازمان میادین میوه و تره‌بار و محصولات با درجه ۲ است؛ سقف قیمت‌ها مربوط به برندهای معروف آجیل در تهران با درجه کیفیت ممتاز و ویژه است).

 

نوع محصول کف قیمت‌ (به تومان) سقف قیمت‌ (به تومان)
پسته ۳۳۰.۰۰۰ ۸۰۰.۰۰۰
مغز پسته ۷۰۰.۰۰۰ ۱.۲۰۰.۰۰۰
بادام با پوست ۱۵۵.۰۰۰ ۴۸۰.۰۰۰
مغز بادام ۲۴۰.۰۰۰ ۶۸۵.۰۰۰
مغز هسته زردآلو ۱۷۰.۰۰۰ ۲۳۰.۰۰۰
بادام هندی ۳۳۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰
فندق با پوست ۱۶۰.۰۰۰ ۲۸۰.۰۰۰
مغز فندق ۲۵۰.۰۰۰ ۴۸۰.۰۰۰
گردو با پوست ۱۴۰.۰۰۰ ۲۵۰.۰۰۰
مغز گردو ۲۳۰.۰۰۰ ۶۴۰.۰۰۰
تخمه آفتابگردان ۹۵.۰۰۰ ۱۲۰.۰۰۰
تخمه کدو ۱۴۰.۰۰۰ ۲۸۲.۰۰۰
تخمه جابانی ۲۱۰.۰۰۰ ۳۷۰.۰۰۰
توت خشک ۲۲۰.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰
انجیر خشک ۱۴۵.۰۰۰ ۵۹۰.۰۰۰
آجیل مخلوط ۷۰۰.۰۰۰
برگه زردآلو ۱۳۰.۰۰۰ ۲۳۷.۰۰۰
برگه هلو ۶۵.۰۰۰ ۳۹۰.۰۰۰
برگه موز ۵۱۰.۰۰۰
برگه توت فرنگی ۸۸۰.۰۰۰
برگه انبه ۹۸۰.۰۰۰
برگه آناناس ۹۸۰.۰۰۰
سنجد ۱۰۰.۰۰۰ ۳۱۵.۰۰۰
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا