۷۷ هزارمیلیارد تومان هزینه آب و برق نهضت مسکن

براساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ دولت مکلف شده بود که با اجرای طرح‌های احداث ساختمان نسبت به تأمین مسکن مناسب جهت اقشار کم درآمد جامعه اقدام کند. در همین راستا از سال ۱۳۸۸ طرح مسکن مهر در سراسر کشور آغاز شد.

نبض تجارت: در ادامه این مسیر با بررسی‌ها و رفع عیوب طرح مسکن مهر، طرح‌های دیگری نظیر اقدام ملی مسکن و طرح نهضت ملی مسکن به برنامه اضافه شد. اکنون وزارت راه و شهرسازی به دنبال ساخت حداقل یک میلیون مسکن جدید در هر سال است و این برنامه تنها در بخش ساخت مسکن برای دولت هزینه ندارد، بلکه هزینه ایجاد زیرساخت‌ها نظیر آب و فاضلاب، برق و گاز را نیز به دنبال خواهد داشت.

در این رابطه موسی زارع‌پور، نماینده وزیر نیرو در تأمین زیرساخت‌های آب و برق طرح‌های ملی مسکن می‌‌گوید: «پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن و تبدیل طرح اقدام ملی به نهضت احداث مسکن، دولت مکلف شد در هر سال بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی و در نهایت بالغ بر چهار میلیون واحد احداث کند. در همین راستا و به منظور اجتناب از بروز مشکلات طرح نیمه کاره مسکن مهر، در طرح جدید ، وزارت نیرو اقدام به برآورد اعتبار مورد نیاز تأمین خدمات سه‌گانه کرد و مراتب را به اطلاع مسئولین طرح و سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس کرد. این رقم برای یک میلیون واحد در حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان و برای چهار میلیون واحد در حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.»

زارع پور با اشاره به اینکه هنوز چشم‌انداز دقیقی از چگونگی تأمین آن به وزارتخانه ابلاغ نشده، ادامه می‌‌دهد: «البته برای جلوگیری از انتخاب ساختگاه‌های نامناسب و براساس مصوبه هیأت دولت، وزارت راه و شهرسازی متعهد به هماهنگی با وزارتخانه‌های نیرو و نفت در تعیین اراضی طرح جدید با نگاه تأمین زیرساخت شده که هنوز این بخش نیز جمع‌بندی نشده است. اما اهتمام دولت این است که تجربه مسکن مهر در این طرح‌ها تکرار نشود.»

او با اشاره به اینکه وزارت نیرو آمادگی کامل جهت اجرای پروژه‌های مورد نیاز را دارد، تأکید می‌‌کند: «هماهنگی در جهت مکان‌یابی مناسب برای تعیین ساختگاه‌های مورد نیاز و توسعه طرح‌های ملی مسکن در قالب بازآفرینی ساخت‌های فرسوده شهری، روند ارائه خدمات زیرساخت آب و برق و فاضلاب را به واحدهای جدید تسهیل می‌‌کند و اجازه می‌‌دهد که تجربیات طرح مسکن مهر در ایجاد واحدهای جدید به کار گرفته شود.»

۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر، همچنان نیمه کاره!
طرح مسکن مهر به دو شکل کلی خودمالک و غیرمالک آغاز شد که تعداد واحدهای لحاظ شده در شکل اول در حدود یک میلیون واحد و در شکل دوم – که در آن تأمین زمین به عهده دولت بود – حدود ۱,۲ میلیون واحد را شامل می‌‌شد. در گروه اول تأمین زمین منابع مالی و اجرا برعهده بخش خصوصی بود و به همین دلیل مراحل احداث و تحویل آنها طی سه ساله  اول طرح تمام شد؛ اما در گروه دوم فراهم کردن ساختگاه، تأمین منابع مالی لازم از جمله زیرساخت‌های آب و برق و فاضلاب برعهده دولت بود که با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و برخی ناهماهنگی‌ها هنوز در حدود ۲۰۰ هزار واحد آن به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و به همین خاطر به برخی از این واحدها هنوز انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز داده نشده است.

نماینده وزیر نیرو در تأمین زیرساخت‌های آب و برق طرح‌های ملی مسکن در خصوص برخی از مشکلات این طرح می‌‌گوید: «طرح مسکن مهر در کنار موفقیت‌های فراوان،  مشکلات و معضلاتی را  نیز به همراه داشت که به عنوان نمونه می‌‌شود به فقدان آمایش سرزمین و جمعیت، تعیین برخی از ساختگاهای نامناسب، عدم برآورد دقیق و صحیح از منابع مورد نیاز طرح، بی توجهی به بحث مدیریت آب و خشکسالی، عدم تأمین کافی و بموقع منابع اعتباری مورد نیاز و عدم توجه به اثرات تورمی در دوره اجرای طرح اشاره کرد. این موارد باید در طرح ملی جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.»

او ادامه می‌‌دهد: «در بخش پروژه‌های خود مالک به جهت مکان‌یابی مناسب و همچنین تأمین منابع مالی مورد نیاز توسط بخش خصوصی، زیرساخت‌های مورد نیاز به فوریت فراهم شد؛ اما در بخش واحدهای غیر خود مالک که عمده آنها در اراضی منفصل شهری  یا در مجموعه شهرهای جدید احداث شده‌اند، کمبود منابع مالی و بعضأ فقدان منابع آبی مطمئن از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت نیرو هستند که این نگرانی در بسیاری از موارد هنوز مورد دغدغه است.»

هزینه زیرساخت مسکن مهر
بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که در ابتدای اجرای طرح مسکن مهر به دلیل سرعت فراوان و عدم هماهنگی وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و نیرو برآورد دقیقی از منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های طرح وجود نداشت. ساخت مسکن مهر در شرایطی آغاز شد که حتی برآوردهای صورت گرفته توسط وزارت نیرو نیز مورد اعتراض وزارت مسکن و شهرسازی وقت به عنوان متولی طرح قرار می‌‌گرفت. این روند تا پایان دولت دهم نیز ادامه داشت تا در نهایت با تعیین کارگروهی متشکل از نمایندگان دو وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مورد نیاز ادامه و تکمیل پروژه‌های زیرساخت در سراسر کشور برآورد شد.

زارع‌پور می‌‌گوید: «برآورد کارگروه، رقمی معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما به علت مسائل و مشکلات مالی ناشی از تحریم‌ها، تأمین کامل این اعتبارات فراهم نشد.»
او درخصوص تکمیل پروژه‌های باقیمانده می‌‌گوید: «در حال حاضر تکمیل باقیمانده پروژه‌های زیرساخت مسکن مهر و پایدارسازی خدمات در پروژه‌های واگذار شده با توجه به شرایط اقتصادی به اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که باید توسط سازمان برنامه بودجه تأمین شود.»
این مسئول در پایان درباره تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر می‌‌گوید: «بسترسازی مناسب به منظور تکمیل و احداث تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و پست‌های فوق توزیع برق یا تکمیل برخی از طرح‌های آبرسانی در پروژه‌های مسکن مهر در برنامه وزارت نیرو هست و با تأمین اعتبار آنها، انجام خواهد شد. امیدواریم که از تجربه مسکن مهر در ایجاد واحدهای جدید استفاده شود.»

منبع:روزنامه ایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا